Quantcast

Kilpakumppani ylisti Esapekka Lapin vetoa SM-rallissa – ”Hän näytti, mikä ero on lajin harrastajiin verrattuna”

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi oli iskussa uudella Toyota Yaris N5 -autollaan. Kuva: Taneli Niinimäki / AKK
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Esapekka Lappi oli Lahden SM-rallissa viime viikonloppuna täysin omaa luokkaansa SM2-luokassa. Pieksämäkeläinen ajoi kilpailun jokaiselle yhdeksälle erikoiskokeelle pohja-ajat SM2-luokan puolella.

Lappi testasi Lahdessa osaomistamansa RTE-Motorsportin tuoretta hankintaa, Toyota Yaris N5-autoa. Maalissa Lappi oli yli kaksi minuuttia nopeampi kuin toiseksi sijoittunut Mitsubishi-kuski Ville Hautamäki.

– Hyvinhän se meni, kun voitto tuli. Onnistuttiin siinä mitä tänne tultiin tekemään, eli promoamaan autoa. Monissa olosuhteissa saatiin ajaa, joka on hyvä. Ihan ei voima riittänyt R5-autoja vastaan, vaikka hiukan yritin vielä viimeiselläkin puristaa, Lappi naureskeli.

Takaisin MM-sarjaan tähyävä Lappi oli yleiskilpailussa komeasti seitsemäs. Taakse jäi useampikin R5-autolla ajanut kuljettaja. SM2-luokassa jo useamman vuoden menestyjiin kuulunut Jaro Kinnunen hehkutti Lapin suorittamista. Kinnusen mukaan Lahdessa nähtiin, minkälainen ero on maailman huippukuskin ja Suomessa lajia enemmänkin vain harrastavien välillä.

– Hienoa oli saada MM-tason ammattimies mukaan Lahden SM-ralliin ja meidän luokkaan. Esapekka näytti uuden auton iskukyvyn ja myös sen, mikä ero on ajamisessa lajin harrastajiin verrattuna,  Kinnunen myönsi.

Lahden SM-ralli päättyi Jaro Kinnusen osalta mollivoittoisesti, kun kakkossija ja pistejohto vaihtuivat hylkäykseen epäonnisen tapahtumasarjan jälkeen.

Kinnusen auton turboahdin oli huollossa ennen kilpailua, jossa siihen inhimillisen erehdyksen vuoksi asetettiin millin liian suuri kuristin. Turboahdin mitattiin rallin esikatsastuksessa, jossa katsastusmiehet virheellisesti sinetöivät väärän kokoisen kuristimen.

Jarospeed-tiimi ei tätä väärää sinetöintiä ymmärtänyt kyseenalaistaa. Jos virhe olisi havaittu esikatsastuksessa, harmillinen tilanne olisi voitu vielä korjata, koska tiimin huoltoautossa oli toinen sinetöity turboahdin.

– SM2-luokan kärkiautot kutsuttiin jälkikatsastukseen, jossa virhe vasta kävi ilmi. Kuljettaja on sääntöjen mukaan itse vastuussa kilpailukalustostaan, eikä tässä tilanteessa ole mitään tarvetta alkaa etsiä syyllistä muualta. Harmillinen kömmähdys sattui ja sen kanssa on elettävä, Kinnunen manasi.

– Se tässä eniten harmittaa, että esikatsastus virheellisesti päästi meidät näin kilpailuun. Niinpä rallin jälkeen asiasta neuvoteltiin, että onko hylkäys tässä tilanteessa oikea ratkaisu. Kilpailunjohtajalla ei kuitenkaan ollut sääntöjen puolesta muuta vaihtoehtoa kuin hylätä meidät.

SM2-luokan tulokset, Lahden SM-ralli:

1. Esapekka Lappi     Toyota        55.02,7
2. Ville Hautamäki    Mitsubishi    +2.12,3
3. Arttu Lähdeniemi   Mitsubishi    +3.03,7
4. Arto Juolahti      Mitsubishi    +3.38,3
5. Kristian Kiviniemi Mitsubishi    +3.38,4

SM2-luokan pistetilanne 5/6 osakilpailua:

1. Ville Hautamäki    88
2. Jaro Kinnunen      74
3. Kristian Kiviniemi 59
4. Anssi Rytkönen     59
5. Arto Juolahti      44

Lue myös nämä

  • Uusimmat