Kansainväliseen rallisarjaan mielenkiintoinen uudistus – pitäisikö rallin MM-sarjan ottaa mallia?

Rallin EM-sarjassa ei jaeta mestaruuksia pelkästään kuljettajille, karttureille ja talleille kaudella 2024.
Martins Sesks
Martins Sesks. Kuva: @World/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kaudella 2024 rallin EM-sarjassa on jaossa myös rengasvalmistajien mestaruus. EM-rallisarja on avoin eri rengasvalmistajille – toisin kuin rallin MM-sarja.

Tällä hetkellä kilpailuissa on mukana neljä eri valmistajaa – MM-sarjasta tutun Pirellin lisäksi Michelin, MRF ja Hankook.

Ensi vuonna EM-sarjan virallisiksi rengaskumppaneiksi rekisteröityneet valmistajat pääsevät kamppailemaan tittelistä. Jokaisessa osakilpailussa jaetaan pisteitä rengasvalmistajan kahdelle parhaalle kuljettajalle – samaan tapaan kuin rallin MM-sarjan valmistajien sarjassa.

Rallin MM-sarjassa on vain yksi virallinen rengasvalmistaja, italialainen Pirelli. MM-sarjan yhden rengasvalmistajan systeemi on kohdannut usein myös kritiikkiä, jopa kuljettajien suunnalta.

Yleisesti ajatellaan, että eri rengasvalmistajille avoin sarja voisi parantaa kilpailua. Tämä toisi myös uuden aspektin ralleihin, kun kuljettajilla ei ole valittavana samoja renkaita kilpailijoidensa kanssa.

Rallin EM-sarjassa avoin rengaskisa on toiminut hyvin. Tänä vuonna EM-sarjan osakilpailun voittoon on ajettu sekä Michelinin, MRF:n että Pirellin pyörillä. Hankookin renkailla kilpaillaan puolestaan EM-sarjan junioriluokassa.

– ERC on asiakastiimien mestaruussarja. Neljän rengasvalmistajan tuki on tuonut paljon lisää mestaruussarjaan kaudelle 2023, EM-sarjan manageri Iain Campbell avasi Dirfishille perusteita ensi kauden uudelle mestaruuspystille.

– He ovat erittäin voitontahtoisia. Ja tämä on palkinto heille.

Rallin EM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan heinäkuun lopussa Rooman ympäristössä.

Katso alta kooste Ruotsin EM-rallista.

Lue myös nämä