Kalle Rovanperältä vahva vihje Esapekka Lapin tilanteesta – ”EP oli hyvä tiimikaveri”

Rallin MM-sarjan uusi suomalaismestari Kalle Rovanperä on tunnettu siitä, ettei mies ota paineita turhista asioista.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Viilipyttymäisestä olemuksestaan tunnettu Rovanperä keskittyy ensi yönä Suomen aikaa testierikoiskokeella käynnistyvään Japanin MM-ralliin. WRC-varikolla käydään kuitenkin vilkasta kulissipeliä ensi vuoden työpaikoista. Rovanperä ei ole uutisia aiheen tiimoilta lukenut.

– En ole seurannut keskustelua. Minun paikkani on jo päätetty, joten mitä muuta minun pitäisi tietää? Sitten asiasta tulee mielenkiintoista, kun kuulen, kuka on tallikaverini. Sitä ennen en aio kysellä mitään, Rovanperä sanoi Japanin rallin aattona.

Vahvojen huhujen mukaan Esapekka Lappi on vaihtamassa Hyundain WRC-talliin. Kuljettajat ja tallipäälliköt ovat yrittäneet pitää suunsa supussa aiheen tiimoilta, mutta Rovanperä vihjasi Japanissa, että pieksämäkeläinen tallikaveri on lähdössä Toyotan tiimistä.

– En ole juuri miettinyt asiaa. EP oli toki hyvä tiimikaveri ja hän on myös suomalainen sekä hyvä ystävä.  Onhan se tietenkin sääli, että emme voi enää viettää hauskaa aikaa yhdessä, Rovanperä kertoi.

Japanissa Toyotalla on paljon pelissä, vaikka kaikki mestaruudet onkin jo sinetöity. Kotiralli ajetaan autonvalmistajan mukaan nimen saaneen Toyotan kaupungin ympäristössä. Vain voitto kelpaa.

– Itselläni ei sinänsä ole mitään paineita. Tietenkin tiimille tämä on iso kisa. Varmasti kaikki meidän kuskimme yrittävät ajaa hyvän tuloksen. Minulla on sama suunnitelma kuin ennenkin. Lähdetään alusta saakka hyvällä vauhdilla ja yritetään taistella mahdollisimman kova tulos, Rovanperä mietti.

Voittomahdollisuuksien suhteen Rovanperä oli hieman epäileväinen.

– Aina on tietenkin mahdollista taistella voitosta, mutta katsotaan, miten menee. Tällaiset pätkät eivät oikein ole minulle mieleen. Pätkät ovat älyttömän kapeita ja teknisiä. Minä en ainakaan kovin paljon tuollaisesta nauti, Rovanperä ruoti.

– Jo nuotituksessa oli vaikeaa saada autoa mahtumaan mutkiin. Kilpa-autoilla kisavauhdissa se on vieläkin vaikeampaa. Varmasti tosi vaikea kisa on luvassa.

Normaalisti MM-sarjan johtajalla on asvalttikisassa paras lähtöpaikka. Japanissa tilanne voi olla toisin.

– Täällä ei ole oikein mahdollisuuksia leikata. Autot saattavat heittää ilmavirran myötä lehtiä lisää tielle ja se voi toki vaikuttaa. Lähtöpaikasta tuskin kuitenkaan kovin isoa hyötyä on. Asvaltti on tosi likaista, joten se voi jopa puhdistua vähän, Rovanperä mietti.

Japanin MM-rallin ensimmäinen varsinainen erikoiskoe ajetaan torstaina aamupäivällä Suomen aikaa.

Katso alapuolelta, mitä Japanin MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä