Juho Hänniselle urkenee uusi ura rallin MM-sarjassa? ”Ensin Jari-Matin pitää ajaa hyvin”

Kaudela 2017 Hänninen oli Toyotan tehdaskuski kartturinaan tiimin nykyinen urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström. Kuva: @World

Kauden 2017 päätteeksi tehdaskuskin paikan Toyotalla menettänyt Juho Hänninen nähtiin helmikuisessa Ruotsin MM-rallissa kartanlukijan paikalla. 

Tätä nykyä Toyotan testikuskina toimiva Hänninen oli jo aiemmin lukenut nuottia Jari-Matti Latvalalle pienemmissä kansallisissa ralleissa sekä testeissä. Ruotsissa kaksikko nähtiin ensimmäistä kertaa samassa autossa MM-tasolla. Punkaharjulainen kuitenkin sanoo, ettei suunnittele pysyvämpää työtä kartanlukijan hommasta.

– Ei, kyllä se tähän jää. Ajetaan nyt Jari-Matin kanssa ja katsotaan, miten hänen kanssaan käy. Muita kuskeja ei kyllä tule. Kunhan on nämä rallit ajettu, niin Toyotalla jatkuvat sitten muut hommat. Toki nytkin voin muita hommia tehdä, ei tässä niin paljon näitä ralleja ole, Hänninen sanoo Rallit.fille.

Latvalan ja Hännisen piti olla seuraavan kerran lähtöviivalla Sardiniassa, mutta koronapandemia sotki suunnitelmat. Sardinian rallia on lykätty hamaan tulevaisuuteen ja myös kaksikon kauden kolmas yhteinen MM-ralli, Suomen osakilpailu on vaakalaudalla.

Lue myös: IS: Verottaja ulosmitannut Jari-Matti Latvalan omaisuutta miljoonien eurojen edestä

Latvala on vihjannut, että Suomen lisäksi myös Walesin syksyinen ralli voi lukeutua kisaohjelmaan. Latvala hamuaa yhä kaudeksi 2021 paikkaa tehdastallista. Vaikka Hänninen sanoi, ettei aio lähteä muiden kuskien kyytiin, voisi täyden kauden pesti MM-sarjassa Latvalan rinnalla kiinnostaa.

– Toivottavasti Jari-Matti saa vielä tehdaspaikan. Ei hänellä ainakaan ajohalut ole mihinkään hävinneet. Mietitään sitä kartanlukijan hommaa sitten, jos tulee ajankohtaiseksi. Luulen kyllä, että siinä on sitten Miikkallakin (Anttila) eri intressi palata takaisin Jari-Matin rinnalle, Hänninen aprikoi.

– Ensin pitää kuitenkin Jari-Matin ajaa niin hyvin, että saisi vielä lisää ralleja ensi vuonna. Sen jälkeen voidaan sitten miettiä, että kuka nuottia lukee.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

Anttila luki Latvalalle nuottia yli 200 MM-rallissa, mutta lähti muihin töihin Latvalan menetettyä paikan tehdastallissa. Latvalan ja Hännisen yhteistyö on lähtenyt saumattomasti liikkeelle, vaikkei Hänninen varsinainen ammattilainen nuotinluvussa olekaan. Ylimääräistä nuottitreeniä mies ei silti myönnä tehneensä.

– En ole kyllä treenannut yhtään. Sen verran ehdin testeissä Jari-Matin vieressä istua, että se nuotti tuli tutuksi. Silti olen aina ennen rallia sanonut Jari-Matille, että pitää mielessä, etten ole ammattilainen. Yllättävän hyvin on silti mennyt. Eihän se lopulta niin paljon muutu, että onko se pätkä viisi vai 20 kilometriä, Hänninen kertoo.

– Ainoa riski on, että välillä keskityn liikaa seuraamaan ajamista ja sitten nuotinluku kärsii. Jos sitä ajamista alkaa kommentoimaan, niin menee helposti pieleen. On vain pidettävä hermo ja keskityttävä omaan tekemiseen.

Lue myös: Toyotan entisellä tehdaskuskilla yhä merkittävä rooli tallin toiminnassa

Hännisestä on Latvalalle apua myös auton säätöjen suhteen, sillä omarahoitteisesti ajava Latvala ei saa juurikaan testiaikaa.

– Koko homma lähti vähän vitsistä, kun lähdin ensimmäistä kertaa hänen kyytiin Peurunka-rallissa. Siitä se kuitenkin homma starttasi ja sen jälkeen olin paljon Jari-Matin kyydissä testeissä. Yritin auttaa myös auton säätöjen suhteen, Hänninen taustoittaa.

– Jossain vaiheessa Jari-Matti sitten kysyi, että lähdenkö kyytiin, kun hän oli saanut rahoitusta pariin MM-ralliin. Nyt voin edelleen auttaa häntä säätöjen kanssa, kun testiaika on hyvin rajattua. Toivottavasti tämä maailman tilanne helpottaa ja saataisiin vielä kisa tai kaksi tällä kaudella.

Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi Toimituspäällikkö