Tällä kertaa kaikki meni Lapin kannalta juuri kuten pitikin. Hyundai tarvitsi kilpailukykyisen täyden kauden kuljettajan, ja sellaisen he löysivät Lapista.
Luottokartturi Fermiä ei sen suuremmin tarvinnut houkutella mukaan uusiin seikkailuihin.
– Olin varautunut kaikkeen. Syksy on joka kerta sellainen Kinderin yllätysmuna, että mitä sieltä paljastuu, maalailee Ferm.
Lappi on päässyt ajamaan täyden kauden vain vuosina 2018-20, joskin viimeksi mainittu vuosi jäi torsoksi koronapandemian vuoksi. Tänä vuonna Lappi ja Ferm ajoivat seitsemän kilpailua Toyotan kolmannella Rally1-autolla.
Niinpä täysi MM-ohjelma maistuu molemmista erittäin makealta.
– Toyotakin oli hieno tiimi, mutta tämä on taas uusi mahdollisuus. Paljon ralleja on luvassa ja uusi organisaatio. Olen intoa piukassa kuin ilmapallo, Ferm sanoo.
Kartanlukija voi pienillä yksityiskohdilla tehdä työpaikastaan mahdollisimman viihtyisän. Autoa tärkeämmäksi asiaksi Ferm laskee kuitenkin sen, että hän tutustuu Hyundain tiimissä ihmisiin, joiden kanssa hän työskentelee läheisesti tulevalla kaudella.
– Konttorin olen saanut jokaisessa autossa sellaiseksi kuin haluan. Ehkä en sitten ole tarpeeksi vaativa. Nyt pitää löytää oikeat ihmiset, jotka ovat mulle tärkeitä, kuten logistiikan ja datan hoitajat. Käydään Saksassa ja tutustutaan heihin kunnolla. Kyllä kaikki selville tulee.
Lappi ja Ferm ajoivat ensimmäisen kunnon testinsä Hyundain Rally1-kilpurilla Keski-Suomessa joulukuun puolivälissä. Työurakka käynnistyy toden teolla uudenvuoden jälkeen.
Rallikauden 2023 avaa Monte Carlon legendaarinen osakilpailu tammikuun puolivälin jälkeen.
– Seuraava testi on sitten Monten testi tammikuussa, Ferm vahvistaa.
Katso alta, kuinka Lappi ja Ferm ajoivat ensimmäisen kunnon Hyundai-testinsä Keski-Suomessa.