Suomessa päämajaansa pitävä Toyotan WRC-talli on testannut viime vuoden syksystä lähtien Toyota GR Yaris Rally2 -autoa, joka on kehitetty puhtaasti asiakaskäyttöön. Tämä tarkoittaa sitä, ettei Toyota aio ajattaa MM-sarjan WRC2-luokassa omaa tallia vaan se myy uusia kilpureitaan yksityistalleille.
Suunnitelmana on, että Toyotan Rally2-auto debytoi rallin MM-sarjassa tammikuussa Monte Carlon MM-rallissa. Toyotan teknisen johtajan Tom Fowlerin mukaan aikataulussa on toistaiseksi pysytty.
Fowler kertoi DirtFish-sivustolle, että Toyota on toimittanut Kansainväliselle autoliitolle FIA:lle paperit luokittelua varten. Loppuvuodesta FIA käy fyysisesti läpi auton.
Uutukaista on testattu tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä erilaisissa olosuhteissa ja eri maissa. Tallin testikuljettaja Juho Hänninen on urakoinut suurimman määrän Rally2-auton ohjaamossa.
– Kuljettajat ovat olleet viime aikoina tyytyväisiä auton suorituskykyyn, Fowler sanoi.
– Tällaisessa kehitystyössä eteen näyttää aina tulevan käännekohta, jossa tuntuu, etteivät asiat edisty pitkään aikaan. Eteenpäin mennään pieni askel kerrallaan, ja sitten kaikki asiat loksahtavat kohdalleen. Kun kuljettaja sanoo, että ”itse asiassa tämä auto saattaa olla ihan hyvä”, niin silloin tietää, että olemme onnistuneet konseptissa. Jos konsepti on väärin, siitä ei ole enää paluuta takaisin, Fowler painotti.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kävi itse kokeilemassa Rally2-menopeliä Japanin rallisarjan osakilpailussa pari viikkoa sitten. Latvalan visiitti Hokkaido-ralliin ei olisi voinut olla juurikaan onnistuneempi, sillä suomalainen ajoi ylivoimaiseen voittoon ja tykitti 11 pohja-aikaa sorakisan 12 erikoiskokeella.
Lisäksi Toyotan WRC-talliin kuuluvan Takamoto Katsutan isä Norihiko Katsuta nappasi samanlaisella Toyotalla kakkossijan. Ja mikä tärkeintä, kumpikaan kuljettaja ei törmännyt ongelmiin kisan aikana.
– Se oli tärkein seikka minulle. Olen varma, että Jari-Matti on onnellinen rallivoitostaan, mutta tulos ei innosta minua valtavasti. Minulle ja tallille tärkeää on se, että autolla on ajettu ralliolosuhteissa.
– Testeissä autoa voi huoltaa ilman rajoituksia. Rallissa täytyy pysyä aikataulussa ja sallituissa huoltoajoissa. Auto selvisi näistä ilman minkäänlaisia ongelmia. Se on erittäin positiivinen asia ensi vuotta ajatellen, Fowler kertoi.
Katso alta Kreikan MM-rallin kooste.