Jari-Matti Latvalalla yhä pakottava tarve ralliauton rattiin – kopioinut uuden rituaalin Rovanperältä ja Lapilta

Toyotan WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala kilpaili viikko sitten Korpilahdella F Cupin osakilpailussa.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Latvala käskytti Historic-luokituksen Toyota Celicaa sen verran komeasti, että kilpailusta irtosi ylivoimainen voitto. Kyseessä oli tuurilaisen toinen kisa kotimaassa tänä vuonna. Rovaniemen SM-ralli hieman tuoreemmalla Celicalla päättyi tosin keskeytykseen teknisen vian vuoksi.

Pienet kansalliset rallit ovat kiireiselle tallipäällikölle tärkeä henkireikä.  Aktiiviura Latvalalta katkesi kauden 2019 jälkeen, kun sopimusta WRC-tasolta ei enää löytynyt.

– Esimerkiksi Ruotsissa, kun näki jätkien ajavan ja nauttivat huikeista olosuhteista, tuli siinä itsellä vähän haikea olo. Ajattelin, että vitsi olisi siistiä ajaa itsekin. Tämä Korpilahden ralli oli minulle viimeinen tilaisuus ajaa talviralli tänä vuonna, Latvala kertoo Rallit.fille.

– Siitä tulee hyvä fiilis, kun pääsee edes vähän kurvailemaan. Pysyy ajotuntuma yllä ja on ainakin jotain, mistä keskustella tallin sisällä, tallipomo jatkaa naureskellen.

Omalla aktiiviurallaan Latvalalla toistui monenlaiset rutiinit ja rituaalit kisan aikana. Vaikka nyt kyseessä on harrastus, on entisen WRC-tähden vaikea lähteä reitille täysin rennoin rantein.

– Rutiinit toistuvat edelleen ainakin puolittain. Ei niitä ihan niin paljon enää ole, mutta kyllä edelleen on tiettyjä rituaaleja erikoiskokeiden lähdöissä. Olen ruvennut jopa pyörittelemään käsiä, mutta sen olen oppinut Esapekalta (Lappi) ja Kallelta (Rovanperä), Latvala summaa.

– Pätkien jälkeen sanoin Juholle (kartanlukija Hänninen), että katso nyt se aika ja miten me pärjäsimme. Onhan tämä hauskanpitoa, mutta kyllä sen huomaa, että silti pärjääminen tuntuu kivalta. Sillä tavalla olemme vähän tosissaan.

Tallipäällikön haaveissa on päästä ajamaan pieni kansallinen ralli uudella Rally1-hybridiautolla. Latvala haluaisi kokea uuden sukupolven auton suorituskyvyn kisatilanteessa, jotta voisi auttaa kuljettajiaan jatkossa entistä paremmin.

– Vähän olen siitä tallille maininnut, että kovasti haluaisin ajaa Rally1-autolla. Nyt olemme kuitenkin alkuvaiheessa kautta ja autoja ei ole vielä kovin paljoa. Tuollaisen korin rakentaminen kestää noin 12 viikkoa eli se on melko pitkä aika. Nyt me saamme toiset korit Kroatiaan eli seuraavat neljä autoa tulevat valmiiksi, Latvala valottaa.

– Sitten meillä on kahdeksan autoa, joita voimme kierrättää neljällä kuskilla. Ei meillä silti ole vieläkään ylimääräisiä autoja. Sitten jos loppuvuodesta olisi yksi ylimääräinen testiauto esimerkiksi, jolla pääsisin ajamaan, se olisi unelmien täyttymys. Jatketaan siitä keskusteluja.

Katso alapuolelta Jari-Matti Latvalan haastattelu Korpilahden F Cupin kisan jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2354,401964″ ap mute]

Lue myös nämä