Jari-Matti Latvalalta tiukka vaatimus MM-rallijärjestäjille

Reilu viikko sitten ajettu Chilen MM-ralli sai paljon kiitoksia kilpailijoilta ja talleilta.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Chile isännöi vasta toista kertaa rallin MM-sarjan osakilpailua. Ensimmäisen kerran Concepcionin kaupungin ympäristössä ajettiin pisteistä vuonna 2019, minkä jälkeen koronapandemia pitkitti kisan paluuta MM-sarjaan.

Sorakilpailu tarjosi tällä kertaa rutkasti tapahtumia ja myös draamaa. Esimerkiksi Hyundain suomalaiskuljettaja Esapekka Lappi ajoi ulos heti ensimmäisellä erikoiskokeella.

Rallitähdet houkuttelivat rutkasti paikallista väkeä erikoiskokeiden varrelle.

– Täällä on paljon kiinnostusta rallia kohtaan. Rallikulttuuri ei ole vielä aivan sillä tasolla kuin Argentiinassa, mutta täällä on todella paljon potentiaalia, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala näki.

– Jos täällä järjestetään ralli vuosittain jatkossakin, saamme varmasti enemmän faneja. Latinalaisessa Amerikassa ihmiset osaavat näyttää intohimonsa, jos he rakastavat jotain.

Chilen osakilpailu on varmuudella mukana MM-sarjassa myös ensi kaudella. Tietojen mukaan kisajärjestäjät yrittävät saada MM-rallisopimuksen vuoteen 2027 saakka.

Chilen MM-ralli osoittautui äärimmäisen haastavaksi renkaille. Useat kuljettajat kokivat rengasrikon, kun kumit kuluivat loppuun sorateillä.

Latvala esittikin vaatimuksen rallijärjestäjille tulevia vuosia varten.

– Kuljettajat pitävät näiden teiden luonteesta, mutta reittiä pitää hieman muokata. Lauantain lenkki oli aivan liian raju renkaille. Joko renkaita saa käyttää enemmän tai reittiä pitää muuttaa hieman. Yleisesti ottaen tällä rallilla on kuitenkin valtavasti potentiaalia, Latvala sanoi.

– Kilpailullinen puoli kärsii, jos renkaiden säästämiseen täytyy keskittyä ensimmäisestä kilometristä lähtien. Toki rengaskuluman hallitseminen on yksi tämän lajin elementeistä, mutta suurimmalla osalla kuljettajista oli ongelmia renkaiden kanssa. Se ei ole oikea suuntaus, tallipomo korosti.

Rallin MM-kausi jatkuu lokakuun lopussa uudella Keski-Euroopan rallilla. Toyotan Kalle Rovanperällä on tilaisuus sinetöidä toinen mestaruutensa kilpailussa.

Lue myös: Rallin MM-sarjan ensi kauden kalenteri herkkua suomalaisfanille!

Katso alta kooste Chilen MM-rallin ratkaisuhetkistä.

Lue myös nämä

  • Uusimmat