Kun kaudesta on takana kuusi osakilpailua, Rovanperällä on tilillään peräti neljä voittoa. Edellisessä osakilpailussa Keniassa Toyota saavutti Rovanperän johdolla peräti neloisvoiton.
Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet täältä.
Uudet Rally1-hybridit tulivat MM-sarjaan täksi kaudeksi. Toyotan auto on toistaiseksi ollut vahvin, sillä M-Sportin Ford Puma ja Hyundain tuorein kilpuri ovat saavuttaneet vain yhden voiton kumpainenkin.
Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan mukaan menestyksen taustalla on merkittävä päätös, joka tehtiin viime vuoden lopulla.
– Keskityimme kehitystyöhön, jotta voisimme tehdä autosta todella vahvan. Siinä vaiheessa emme optimoineet suorituskykyä, Latvala taustoittaa rallin MM-sarjan nettisivuilla.
– Päätimme, että haluamme tehdä luotettavan auton, ja yritämme optimoida suorituskyvyn sitten, kun aikaa on enemmän.
Sekä M-Sport Ford että Hyundai ovat näyttäneet, että niidenkin autoista löytyy vauhtia. Mutta etenkin Hyundain ongelmana on ollut luotettavuus. Toyota oli ainoa talli, jonka kaikki kuljettajat selviytyivät Safari-rallista ilman keskeytyksiä.
– Esimerkiksi Sardiniassa suorituskykymme ei ollut parhaimmillaan, mutta Keniassa näimme luotettavuuden, joka oli erittäin tärkeä ja tarpeellinen seikka. Insinöörimme ovat tehneet todella hyvää työtä, Latvala kehuu.
Rallin MM-sarjassa kilpaillaan seuraavaksi äärimmäisen nopeilla sorateillä Virossa ja Suomessa. Kisojen uskoisi sopivan Toyotalle, jonka päämaja sijaitsee Jyväskylässä.
Latvalan mukaan Toyotalla jatketaan töiden paiskimista, jotta muut tiimit pysyvät takana.
– Kun menestystä tulee, jalkojen on pysyttävä tukevasti maassa, jotta menestystä voi tulla jatkossakin. Jos jalat nostaa ylös maasta, homma ei pääty hyvin, Latvala huomauttaa.
Viron MM-ralli ajetaan 14.-17. heinäkuuta. Suomen MM-ralli on ohjelmassa elokuun ensimmäisenä viikonloppuna.
Katso alapuolelta kooste tapahtumarikkaasta Safari-rallista.