Heikkilä esiintyy nyt toista kertaa urallaan rallin EM-sarjassa. Nurmijärveläinen oli mukana Liepajan sorarallissa myös vuonna 2020, jolloin taskuun jäi kahdeksas sija.
– Mukavaa lähteä kansainväliseen kilpailuun, josta on kokemusta jo ennestään. Viime kerta lähti hyvin käyntiin, mutta jouduttiin hiljentämään vauhtia kartanlukijani Henri Arpiaisen satutettua selkänsä erään hypyn rajunpuoleisen alastulon takia, Heikkilä kertoo tiedotteessaan.
Heikkilän tavoitteena on haastaa EM-sarjan parhaimmisto Latviassa.
– Tavoitellaan ehdottomasti tuloslistojen alkupään sijoituksia. Tarkkaa tavoitetta on tässä kohtaa haastavaa asettaa, kun ei ole vertailukohtaa sen suhteen, kuinka kovaa ERC:ssä ajetaan. Pyritään tekemään paras mahdollinen suoritus, Heikkilä suunnittelee.
Rallin SM-sarjassa kolmantena olevalle Heikkilälle Liepajan ympäristön tiet ovat verrattain tuttuja. Tämän vuoden kilpailun reitti käyttää osittain samoja teitä kuin vuonna 2020, mutta mukaan mahtuu myös Heikkilälle uusia erikoiskokeita.
– Tiestö on hyvin nopeaa ja merkittäviä korkeuseroja ei ole. Suorat ovat todella pitkiä ja niitä rikkovat ajoittain hitaammat ja teknisemmät osuudet. Jos Seinäjoella oli kovavauhtiset tiet, niin täällä on vielä hieman nopeammat, Heikkilä kuvailee.
Tiistaina Latviaan matkustaneen Heikkilän valmistautuminen alkoi toden teolla keskiviikkona. Kansainvälinen kilpailu ei tuo merkittäviä muutoksia suomalaiskuskin rutiineihin.
– Valmistautuminen on hyvin samankaltaista kuin mihin tahansa muuhunkin ralliin. Ajamme keskiviikkona testiä Jurmalan kupeessa ja otamme vähän tuntumaa paikalliseen soraan. Nuotitus on jaettu kahdelle päivälle torstaille ja perjantaille, jolloin ajetaan myös testierikoiskoe sekä aika-ajoerikoiskoe, joka määrää lähtöjärjestyksen lauantaille. Odotan innolla tulevaa viikonloppua, on mukava ajaa taas Latviassa, Heikkilä päättää.
Latvian EM-rallissa ajetaan kaikkiaan 12 erikoiskoetta lauantaina ja sunnuntaina.