Jari-Matti Latvala huolissaan WRC-kuskin kaatosumasta – ”Olemme menneet väärään suuntaan”

Toyotan japanilaiskuski Takamoto Katsutan vaikea kausi sai jatkoa jo Kenian MM-rallin testierikoiskokeella keskiviikkona.
Takamoto Katsuta
Takamoto Katsutan kausi on ollut ulosajojen sävyttämä. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Katsuta ajoi ulos kolmannella vedollaan, kun auto pyöri kovasta vauhdista ympäri. Japanilainen on nyt kaatanut kilpurinsa neljässä viimeisestä kuudesta MM-rallista.

– Viime kauden lopulla otimme yhdessä hyviä steppejä eteenpäin ja pääsimme Takan kanssa asioissa etenemään. Nyt olemme sitten ottaneet takapakkia. Ulosajo oli siinäkin mielessä harmillinen, että Kenia on aina ollut hänelle hyvä kisa, tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoo Rallit.fille.

– Kaikkein tärkeintä kuitenkin on, että auto saatiin kuntoon ja Taka pääsee kisaan. Se olisi ollut tosi paha juttu, jos hän ei olisi voinut startata ollenkaan.  

Vaikka Kenian ralli on vasta alkutekijöissään, myöntää Latvala, että japanilaissuojatin vuosi on ollut tuskainen. Viime kaudella Katsuta ajoi tasaisesti ja ylsi kahdesti podiumille, mutta tänä vuonna ajoesityksiä on leimannut ailahtelevaisuus.

– Meidän pitää yhdessä koettaa löytää oikea suunta. Nyt olemme menneet vähän väärään suuntaan. Kehityksen kannalta olisi tärkeää saada taas tasaisuutta. Vauhtia on, mutta jos sitä nostaa enemmän, niin tasaisuus kärsii, Latvala miettii.

– On löydettävä oikeat askelmerkit, että vauhtia ja tasaisuutta löytyy molempia. Täytyy vaan etsiä uusia ratkaisuja. Uskon, että Takan potentiaali ei ole hävinnyt mihinkään. Pitää vaan oikealla tavalla saada se irti.

Katsuta ajoi Kenian MM-rallin avauserikoiskokeella torstaina seitsemänneksi nopeimman ajan. Eroa kärkeen lyhyehköllä yleisöerikoiskokeella tuli 5,1 sekuntia. Testipätkän ulosajo yllätti japanilaisen.

– Pienen nypyn jälkeen jarrutimme oikealle kääntyvään neulansilmämutkaan. Sisällä oli pieni töyssy ja auto alkoi heti pyörimään. Koska jarrutimme, olivat iskunvaimentimet jo pohjassa, joten pelivaraa ei ollut. Olin aika yllättynyt, koska kahdella ensimmäisellä vedolla siinä paikassa ei ollut mitään ongelmia, Katsuta summasi rallin MM-sarjan verkkosivuilla.

– Se oli tietenkin oma virheeni ja olen pahoillani tiimin puolesta, että heille tuli lisää töitä. Auto näytti aika pahalta, mutta onneksi turvakaarissa ei ollut kolhuja.

Katso alapuolelta Kenian MM-rallin testierikoiskokeen parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat