Toyotan WRC-tiimin tallipäällikkö Jari-Matti Latvala palasi ralliauton rattiin lauantaina Korpilahden kesärallissa.
Latvala näytti, että hänen yli 30-vuotiaasta Toyota Celicastaan löytyy vauhtia. Latvala ajoi kolme pohja-aikaa kilpailun neljällä erikoiskokeella, mutta avauspätkän sekoilun vuoksi Latvala ja kartanlukijana toiminut Juho Hänninen joutuivat tyytymään kakkossijaan.
Yleiskilpailun voiton vei lopulta Juuso Metsälä Skoda Fabia R5 -autolla. Hän löi Latvalan niukalla 4,6 sekunnin erolla.
Latvala menetti ratkaisevat sekunnit ensimmäisen erikoiskokeen lähdössä.
– Tapahtui tosi typerä virhe. Koronan takia ralleissa ei ole AT-asemaa erikoiskokeen lähdössä, vaan kartturi vain näyttää aikakortin. Me luultiin ekan pätkän lähdössä, että meillä on vielä minuutti aikaa lähtöön, kun meidän olisi pitänyt jo lähteä. Tajuttiin vasta sitten, kun meille sanottiin, että teidän pitäisi kyllä nyt mennä, Latvala kertasi Keskisuomalaiselle.
So much fun today! 🤘🏼#KorpilahdenKesäralli #TOYOTA #JMLSports pic.twitter.com/JlskyP1haC
— Jari-Matti Latvala (@JariMattiWRC) June 12, 2021
Latvala jäi 15,6 sekuntia Metsälän pohjista ensimmäisellä erikoiskokeella.
– Menin jotenkin sekaisin, kun pätkän lähdössä ei ollutkaan kelloa. Samanlainen käytäntö on ollut meidän kahdessa aikaisemmassa rallissa, mutta se oli unohtunut, kun edellisestä kisasta on niin pitkä aika, Latvala selvitti.
Latvala ja Hänninen olivat kilpailleet viimeksi helmikuussa Mesikämmen-rallissa, jossa he ajoivat voittoon.
Etuvetoisella Ford Fiesta Rally4 -autolla kilpaillut Toni Herranen ajoi Korpilahdella kolmanneksi jäätyään reilun minuutin Metsälästä.
Latvala oli omilla minuuttiluvuillaan historicin nuottiluokassa, jossa hän oli ykkönen yli kahden minuutin erolla Ford Escort -kuljettaja Tuomo Hannoseen.