Quantcast

Jari-Matti Latvala hehkui tyytyväisyyttä – suitsutti Rovanperän uskomatonta temppua

Jari-Matti Latvala sai astella tyytyväisenä median eteen Safari-rallin ensimmäisen kunnon ajopäivän päätteeksi.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Latvalan johtaman Toyotan päivä ei olisi voinut mennä paljoa paremmin kenialaisilla savanneilla. Erikoiskokeet tarjosivat rutkasti haastetta, mutta Toyotan GR Yaris Rally1 -hybridit kestivät rytkytyksen muita tiimejä paremmin.

Toyotalla oli kilpailussa neloisjohto vielä ennen perjantain viimeistä erikoiskoetta, mutta tilanne muuttui hieman Kedongin 31-kilometrisellä pikataipaleella. Kalle Rovanperä, Takamoto Katsuta ja Elfyn Evans johdattivat tiimin kolmoisjohdossa yötauolle ennen Hyundain Ott Tänakia. Toyotan ranskalaistähti Sebastien Ogier on kisassa kuudentena.

– Täytyy olla todella iloinen. Päivä on ollut siinä mielessä mahtava, että kaikki Toyotat ovat toimineet ja pääsivät päivän läpi, Latvala myhäili Rallit.fille.

Päivän suurin onnistuja oli MM-sarjan kärkimies Rovanperä, joka ensimmäisestä lähtöpaikastaan huolimatta pystyi nousemaan kärkeen perjantain urakan päätteeksi. Rovanperällä on kilpailussa 14,6 sekunnin etumatka Katsutaan.

– Kalle johtaa, mikä on uskomatonta. En pystynyt odottamaan tätä, koska hän oli ensimmäisenä autona tiellä. Mutta hän ajoi taas virheettömästi ja keskittyi vain omaan ajoonsa, tallipomo suitsutti nuorta suomalaistähteä.

– Hän ei tehnyt mitään hätiköityjä ratkaisuja. Se on myös tuottanut tulosta.

Ogier starttasi päivän päätöspätkälle johtoasemassa, mutta putosi kahden minuutin päähän Rovanperästä rengasrikon vuoksi.

– Ogier on ajanut loistavasti, mutta hänellä oli vähän huonompi tuuri. Safari-rallissa näitä tilanteita vain tulee, Latvala sanoi.

Vuosi sitten Ogier oli lähes samassa tilanteessa Safarin ensimmäisen ajopäivän päätteeksi. Ranskalaismestari oli pahimmillaan kahden ja puolen minuutin päässä kärjestä, mutta silti hän nousi kisan voittoon.

– Tämä ei tarkoita sitä, etteikö Ogier voisi olla podiumilla. Täällä tilanteet elävät. Olemme nähneet, että kolme Fordia on keskeyttänyt ja tapahtumia on ollut muutenkin paljon.

Safari-ralli jatkuu Naivasha-järven ympäristössä lauantaina, jolloin ajetaan jälleen kuusi erikoiskoetta.

– Huomenna on vaikea päivä luvassa. Tässä on vain mentävä pätkä kerrallaan eteenpäin. Tulokset tulevat automaattisesti, kun tämän rallin pääsee läpi, Latvala alleviivasi.

Juttua muokattu klo 20.27: Katsuta sai aikahyvityksen ja nousi takaisin toiselle sijalle.

Katso alapuolelta kooste perjantaiaamun erikoiskokeista Safari-rallissa. Kilpailun tilanne ja aikataulu videon jälkeen.

Kenian MM-rallin tilanne EK7/19 jälkeen:

 1. Kalle Rovanperä  Toyota 1.20.58,1
 2. Takamoto Katsuta Toyota     +14,6
 3. Elfyn Evans      Toyota     +22,4
 4. Ott Tänak        Hyundai    +25,3
 5. Thierry Neuville Hyundai    +57,5
 6. Sebastien Ogier  Toyota   +2.08,2
 7. Oliver Solberg   Hyundai  +4.27,1
 8. K. Kajetanowicz  Skoda    +9.51,1
 9. Craig Breen      Ford    +10.24,6
10. Sean Johnston    Citroen +11.04,6
11. J. Serderidis    Ford    +11.23,6
xx. Gus Greensmith   Ford    +14.38,2 

Kenian Safari-rallin EK-aikataulu (ajat Suomen aikaa):

Keskiviikko 22.6.

10.01 Testierikoiskoe: Loldia (5,40 km)

Torstai 23.6.

14.08 EK1: Kasarani (4,84 km)

Perjantai 24.6.

08.00 EK2: Loldia 1 (19,17 km)
09.18 EK3: Geothermal 1 (11,68 km)
10.11 EK4: Kedong 1 (31,25 km)
11.54 Huoltotauko (30 min)
13.09 EK5: Loldia 2 (19,17 km)
14.27 EK6: Geothermal 2 (11,68 km)
15.20 EK7: Kedong 2 (31,25 km)

Lauantai 25.6.

08.06 EK8: Soysambu 1 (29,32 km)
09.08 EK9: Elmenteita 1 (15,08 km)
10.01 EK10: Sleeping Warrior 1 (31,04 km)
12.16 Huoltotauko (30 min)
14.07 EK11: Soysambu 2 (29,32 km)
15.08 EK12: Elmenteita 2 (15,08 km)
16.01 EK13: Sleeping Warrior 2 (31,04 km)

Sunnuntai 26.6.

07.05 EK14: Oserian 1 (17,52 km)
08.08 EK15: Narasha 1 (13,30 km)
09.08 EK16: Hell's Gate 1 (10,53 km)
10.24 Huoltotauko (15 min)
11.29 EK17: Oserian 2 (17,52 km)
12.32 EK18: Narasha 2 (13,30 km)

Lue myös nämä

  • Uusimmat