Jani Luhtaniemi. Kuva: Suunnitelma B/Patrick Rupponen

Jani Luhtaniemen rallikausi ei tuonut toivottua tulosta – katseet käännetty jo tulevaan

Tykkää uutisesta

Jani Luhtaniemi kilpaili kaudella 2018 Ralli SM -sarjan SM3-luokassa. Kausi oli 21-vuotiaalle Luhtaniemelle toinen SM-sarjassa ja ensimmäinen Ford Motorcraft Rally Teamin kuljettajana. Ford Fiesta R2T -autolla kilpaillut tuusulalainen sijoittui sarjan loppupisteissä yhdeksänneksi.

Ralli SM -kausi 2018 koostui seitsemästä osakilpailusta. Kausi alkoi tammikuun lopulla perinteisellä Arctic Lapland Rallyllä eli tutummin Tunturirallilla, ja päättyi syyskuun viimeisenä viikonloppuna Turun ja Salon maisemiin. Kauden alku ei sujunut Jani Luhtaniemeltä suunnitelmien mukaan, kahdesta ensimmäisestä kisasta tuloksena oli keskeytys.

– Talvikausi meni kyllä reilusti alakanttiin. Kyllähän se syö miestä, kun kahdesta ekasta kisasta tuloksena oli nollat. Onneksi Joensuussa alettiin saada taas juonen päästä kiinni, ja onnikin kääntyi.

Kesäkaudella ralli alkoikin sitten sujua paljon paremmin, ja ajat ja tulokset olivat sen mukaisia. Kouvolasta tuliaisina oli uran ensimmäiset pätkäpohjat, ja Pohjanmaalta ja Sastamalasta hieno neljäs sija. Kauden päätökseen lähdettiin hakemaan sitä kauan ilmassa roikkunutta podiumsijoitusta, mutta toisin kävi. Kisa ja koko kausi päättyi niin kuin oli alkanutkin: keskeytykseen.

– Tultiin oikeeseen mutkaan, auto spinnasi nypyn yli ja nopeasta vauhdista valui sisäpenkkaan. Siinä ei sitten ollut enää mitään tehtävissä. Auton keula otti kipeää aika paljon ja kisa päättyi siihen. Harmittaa tosi paljon päättää kausi keskeytykseen.

Kausi päättyi siis yhdeksänteen sijaan tasaisessa ja kovatasoisessa SM3-luokassa. Analyyttisenä kuljettajana Jani Luhtaniemi on jo käynyt läpi kauden onnistumiset, epäonnet sekä tulevaisuuden kehityskohteet:

– Ennen kautta ei oltu paljoa ajettu testiä turbo-Fiestalla talvikelissä ja se kyllä näkyi talven kisoissa. Kesäkaudella saatiin hyviä pätkäaikoja ja -sijoituksia, mutta kisan alussa ekat pätkät oltiin jostain syystä aina ihan unessa. Tulevaisuudessa pitää olla hereillä heti alusta lähtien. Vauhti riittää kyllä ihan kärkeenkin, kunhan kaikki menee nappiin.

Kauden 2019 suunnitelmat ovat jo pitkällä, mutta niistä kerrotaan myöhemmin.

Keskustele uutisesta:

Lue myös:

Rallikuvaaja pisti SM-sarjan jälleen kansien väliin – ”persiilleen” mennyt kuvauspaikka ... Rallin SM-kausi 2018 sisälsi useita ikimuistoisia hetkiä. Jyväskyläläinen valokuvaaja Hannu Rainamo paketoi SM...
Kalle Markkanen yhteistyöhön Printsportin kanssa – ”Olemme uudistaneet ensi kaudelle läh... Uudella kalustolla rallin SM-sarjan SM3-luokassa kilpaileva Kalle Markkanen tähtää korkealle tulevalla kaudell...
Valtteri Bottas ajaa Tunturirallin WRC-kilpurilla – ”Kokemus on täysin uusi minulle̶... Tammikuun lopulla ajettavassa Ralli SM -sarjan avauskisassa Arctic Lapland Rallyssa nähdään autourheilun todel...
Emil Lindholm uudella ralliautolla SM-sarjaan – ohjelmassa myös kaksi MM-rallia Emil Lindholm kilpailee Volkswagenin uudella Polo GTI R5 -autolla rallin SM-sarjassa kaudella 2019. Lindholmin...
Riku Tahko julkisti suunnitelmansa – rakenteilla uusi ralliauto, tähtäimessä paluu SM-sarjaan... Rallicrossissa viime vuodet kilpaillut Riku Tahko on julkistanut suunnitelmansa kahdelle seuraavalle vuodelle....
Lievestuoreella odotellaan Volkswagenin uusia ralliautoja – ”Piti tulla kuukausi sitten”... Eero Räikkösen johtama Printsport joutuu vielä tovin odottamaan Volkswagenin uusia Polo GTI R5 -ralliautoja. ...
Rallikonkari Juha Salo vahvisti – ajaa ensi kaudella huippukalustolla Rallin moninkertainen Suomen mestari Juha Salo vaihtaa kalustoa ensi kaudeksi. Salo paljasti maanantaina Fa...
Kalle Markkanen Peugeotilla rallin SM-sarjaan Kalle Markkanen kilpailee tulevalla kaudella Peugeotilla rallin SM-sarjan SM3-luokassa. Markkanen, 19, siirtyi...
Tykkäykset