Jani Luhtaniemi. Kuva: Suunnitelma B/Patrick Rupponen

Jani Luhtaniemen rallikausi ei tuonut toivottua tulosta – katseet käännetty jo tulevaan

Tykkää uutisesta

Jani Luhtaniemi kilpaili kaudella 2018 Ralli SM -sarjan SM3-luokassa. Kausi oli 21-vuotiaalle Luhtaniemelle toinen SM-sarjassa ja ensimmäinen Ford Motorcraft Rally Teamin kuljettajana. Ford Fiesta R2T -autolla kilpaillut tuusulalainen sijoittui sarjan loppupisteissä yhdeksänneksi.

Ralli SM -kausi 2018 koostui seitsemästä osakilpailusta. Kausi alkoi tammikuun lopulla perinteisellä Arctic Lapland Rallyllä eli tutummin Tunturirallilla, ja päättyi syyskuun viimeisenä viikonloppuna Turun ja Salon maisemiin. Kauden alku ei sujunut Jani Luhtaniemeltä suunnitelmien mukaan, kahdesta ensimmäisestä kisasta tuloksena oli keskeytys.

– Talvikausi meni kyllä reilusti alakanttiin. Kyllähän se syö miestä, kun kahdesta ekasta kisasta tuloksena oli nollat. Onneksi Joensuussa alettiin saada taas juonen päästä kiinni, ja onnikin kääntyi.

Kesäkaudella ralli alkoikin sitten sujua paljon paremmin, ja ajat ja tulokset olivat sen mukaisia. Kouvolasta tuliaisina oli uran ensimmäiset pätkäpohjat, ja Pohjanmaalta ja Sastamalasta hieno neljäs sija. Kauden päätökseen lähdettiin hakemaan sitä kauan ilmassa roikkunutta podiumsijoitusta, mutta toisin kävi. Kisa ja koko kausi päättyi niin kuin oli alkanutkin: keskeytykseen.

– Tultiin oikeeseen mutkaan, auto spinnasi nypyn yli ja nopeasta vauhdista valui sisäpenkkaan. Siinä ei sitten ollut enää mitään tehtävissä. Auton keula otti kipeää aika paljon ja kisa päättyi siihen. Harmittaa tosi paljon päättää kausi keskeytykseen.

Kausi päättyi siis yhdeksänteen sijaan tasaisessa ja kovatasoisessa SM3-luokassa. Analyyttisenä kuljettajana Jani Luhtaniemi on jo käynyt läpi kauden onnistumiset, epäonnet sekä tulevaisuuden kehityskohteet:

– Ennen kautta ei oltu paljoa ajettu testiä turbo-Fiestalla talvikelissä ja se kyllä näkyi talven kisoissa. Kesäkaudella saatiin hyviä pätkäaikoja ja -sijoituksia, mutta kisan alussa ekat pätkät oltiin jostain syystä aina ihan unessa. Tulevaisuudessa pitää olla hereillä heti alusta lähtien. Vauhti riittää kyllä ihan kärkeenkin, kunhan kaikki menee nappiin.

Kauden 2019 suunnitelmat ovat jo pitkällä, mutta niistä kerrotaan myöhemmin.

Keskustele uutisesta:

Lue myös:

Jari Huttunen ponnahti rallisprinteistä kohti maailman kärkeä – ensimmäinen auto maksoi 1 200 ... Jari Huttusen matka kartingista rallin MM-sarjaan kävi rallisprintin kautta. Kiuruvedeltä kotoisin oleva Hu...
Kotirallinsa voittanut Vuorisalo salaperäisenä: ”Mahdollisesti viimeinen ralli etuvetoisella&#... Naantalilainen rallikuljettaja Samuli Vuorisalo ja kartanlukija Henri Arpiainen saivat täydellisen päätöksen S...
Lindberg jäi niukasti ulos rallin SM-mitaleilta – tulevaisuus täysin auki Rallin SM-sarja saatiin päätökseen viikonloppuna Turun ja Salon seudulla ajetussa SM TeijoTalot-rallissa. Porv...
Marko Männyn pitkäaikainen kartturi ottaa taukoa rallista – ”Pitää vetää henkeä”... Viikonloppuna ajettu rallin SM-sarjan päätösosakilpailu jäi Marko Männyn ja kartanlukija Joni Mäkelän viimeise...
Röyhkiö päätti rallin SM-kauden komeasti palkintopallille – ”Tätä osattiin odottaa”... Viikonloppuna ajettu rallin SM-sarjan päätösosakilpailu tuotti hyvä tuloksen Aleksi Röyhkiölle Turun ja Salon ...
Tokeelle SM-hopeaa ensimmäisellä nelivetokaudella – ”Tulos ei täysin tyydyttänyt”... Viikonloppuna päättynyt rallin SM-kausi oli menestyksekäs Joonas Tokeelle, joka ajoi vasta ensimmäistä kauttaa...
SM-rallissa hurja tilanne: ratti putosi syliin 150 km/h vauhdissa – ”Auto meni suoralta ... Esa Ruotsalaisen taistelu rallin SM2-luokan mestaruudesta päättyi hurjaan ulosajoon kauden päätösosakilpailuss...
Asunmaan mestaruusputki katkesi – ”Tekeminen ei ole ollut kovin vakuuttavaa” Rallin SM-sarjan kauden viimeinen osakilpailu ajettiin perjantaina ja lauantaina Turun sekä Salon seudulla. SM...
Tykkäykset