Jäähyväiset ainutlaatuiselle MM-rallille – tämä kaikki sinun pitää tietää Katalonian osakilpailun reitistä

Citroen C3 WRC on ollut voittoisa Kataloniassa. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Katalonian MM-ralli on kauden ainoa kilpailu, jossa ajetaan sekä soralla että asvaltilla. Sen reitti on säilynyt lähes muuttumattomana viime vuodesta. Suurin muutos on Power Stagen vaihtaminen muutaman vuoden huilanneeseen erikoiskokeeseen. 

Katalonian ralli on kuulunut MM-sarjaan vuodesta 1991 saakka. Silloin keskuspaikkana toimi Lloret de Mar Barcelonan koillispuolella. Tuolla alueella ajettiin kahtena ensimmäisenä vuotena myös päivä sorapätkiä, mutta vuonna 1993 ne korvattiin pidemmällä lenkillä asvalttipätkiä lounaaseen kohti Tarragonaa, missä ralli nyt sijaitsee. Katalonia ajettiinkin pelkästään asvaltilla vuoteen 2009 asti.

Vuosina 2003 ja 2004 Tarragonassa ei käyty laisinkaan. Heti seuraavana vuonna ralli kuitenkin siirtyi kokonaan sinne – Saloun kaupunkiin – eikä vastaavasti enää palannut sen jälkeen koskaan Lloret de Marin alueelle. Sorapätkät otettiin mukaan rallin avauspäivään vuonna 2010, minkä jälkeen rallin reitin rakenne on pysynyt muuttumattomana lukuun ottamatta vuotta 2013, jolloin sorapätkät ajettiinkin rallin lopuksi.

Katalonian sorapätkät muistuttavat Sardiniaa ja Portugalia. Ne ovat melko teknisiä huolimatta vaihtuvasta nopeudesta tai tien leveydestä. Jokaisella sorapätkällä ajetaan myös asvalttiosuuksia.

Katalonian sorateillä pölyää tyypillisesti. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Asvalttipätkät ovat puolestaan kauden tasaisimpia ja nopeimpia. Leveillä teillä on paljon tilaa ajaa moottoriratamaista linjaa. Monissa paikoissa piennar on betonipintainen, mutta silti usein oikominen nostaa tielle multaa ja soraa takana tulevia liukastuttamaan. Tiukemmissa mutkissa ja neulansilmissäkään ei yleensä tarvitse käyttää käsijarrua kuten Montessa ja Saksassa.

Kataloniassa on omaperäinen tapa nimetä pätkät uudestaan, kun niiden ajosuunta vaihtuu. Tähän ei silti ole selvää logiikkaa esimerkiksi lähtö- ja maalikylän nimen käyttämisen suhteen.

Takavuosina soraa ja asvalttia yhdistävät rallit eivät olleet niin harvinaisia kuin nykyään. Katalonian lisäksi Portugalissa ja San Remossa ajettiin erikoiskokeita molemmilla pinnoilla vielä 90-luvun alussa.

Kataloniassa ei ajeta MM-rallia ensi vuonna, mutta sen on huhuttu palaavan sarjaan vuotta myöhemmin. Vuonna 2021 se olisi jälleen kokonaan asvaltilla ajettava kilpailu. Soraa ja asvalttia yhdistävän kilpailun elementti on mielenkiintoinen ja historiallinen, mutta on toki ymmärrettävää, että tiimeille se lisää kustannuksia ja logistisia haasteita.

Artikkeli on julkaistu alun perin It Gets Faster Now! -blogissa.

Torstai 24.10.

Testierikoiskoe on nimeltään yksinkertaisesti Salou ja se ajetaan kello 10.00 Suomen aikaa.

Pätkä alkaa pehmeällä soratiellä, joka vaikuttaa olevan maastoon aurattu väylä, sillä reunoilla on penkat. Tien pehmeys ja vauhdikas pomppuisuus muistuttavat Argentiinan rallia. Viime vuonna Thierry Neuville jopa kaatoi autonsa pätkän spooreihin.

 

Tämän jälkeen ajetaan kaksi rallicrossmaista pitkää mutkaa ja sen jälkeen siirrytään asvaltille liikenneympyrään. Melkein täyden ympyrän jälkeen puikahdetaan kapealle ja kuluneelle asvalttitielle. Se on miltei suora, mutta sillä on kolme rengaspinoshikaania.

Tämä on ylivoimaisesti kauden kehnoin testierikoiskoe. Suurin osa pätkästä muistuttaa enemmän yleisöpyöritystä, ja alkuosan soratiekin on täysin erilaista kuin perjantain pätkillä. Autot ajavat testierikoiskokeen sora-alustalla, joten asvaltilla ajamisen hyötykin rajoittuu lähinnä perjantain sorapätkien asvalttiosuuksiin.

Sääennuste Saloun testierikoiskokeelle.

Toisinaan Katalonian MM-ralli on alkanut Barcelonassa ajetulla yleisöpätkällä. Tänä vuonna se on kuitenkin jätetty taas pois, joten kilpailu alkaa vasta perjantaiaamuna.

Perjantai 25.10.

Perjantain pätkät ajetaan soralla Saloun länsipuolella. Tänä vuonna sorapätkiä on 40 prosenttia rallin pituudesta, mikä on vähemmän kuin viime vuonna, mutta tämän vuosikymmenen keskiarvon mukaisesti.

Perjantain aikataulu Suomen aikaa:

10.23 EK1    Gandesa 1                   7,00 km
11.03 EK2    Horta - Bot 1              19,00 km
12.13 EK3    La Fatarella - Vilailba 1  38,85 km
14.23 HUOLTO PortAventura
16.26 EK4    Gandesa 2                   7,00 km
17.06 EK5    Horta - Bot 2              19,00 km
18.16 EK6    La Fatarella - Vilailba 2  38,85 km
             YHTEENSÄ                  129,70 km

Gandesa on siis rallin avauserikoiskoe. Se on ajettu aina vuodesta 2012 asti, joskin toiseen suuntaan ajettuna pätkän nimi on ollut Bot. Viime vuonna Gandesa ajettiin samoin kuin nyt. Se on seitsemänkilometrisenä rallin lyhyin ei-yleisöerikoiskoe ja koko kauden mittakaavassakin lyhyimmästä päästä.

 

Gandesa muistuttaa perjantain pätkistä eniten Portugalin rallia. Se alkaa keskileveällä asvalttiosuudella. Tien reunat ovat rosoiset ja soraa nousee tien pintaan.

700 metrin kohdalla pinta vaihtuu yhtäkkiä soraan. Tien leveys pysyy keskileveänä, pinta on pehmeähköä ja irtosoraista. Pätkä on kokonaisuudessaan melko tekninen riippumatta nopeiden ja hitaiden osuuksien vuorottelusta. 3,5 kilometrissä Esapekka Lappi kävi viime vuonna puskassa, mutta syy oli toimimattomien jarrujen.

 

Neljän kilometrin kohdalla ajetaan muutama neulansilmä osittain betonipinnalla. Tämän jälkeen tie kapenee hieman, mutta rytmi säilyy samanlaisena maaliin asti.

Sääennuste EK1+4:lle Gandesa.

Horta – Bot on uusi nimi, mutta suurin osa sen reitistä on tuttua. Periaatteessa pätkä on lähes sama kuin viime vuoden Pesells, josta on poistettu alkuosuus, jolla Sebastien Ogier ajoi viime vuonna pikaisesti pellon puolelle. Viimeistä kymmentä kilometriä on ajettu Katalonian MM-rallissa aina vuodesta 2011 asti – vuosina 2015-2017 lyhyemmässä muodossa nimellä Caseres.

Pesells oli viime vuonna rallin nopein sorapätkä, ja uskoisin Horta – Botin olevan vain nopeampi. Keskinopeus noussee yli 110 km/h:n.

HortaBot
Horta – Bot 2019 (punainen), Pesells 2018 & 2012-2014 (turkoosi) ja Caseres 2015-2017 (vihreä). Kuva: rally-maps.com, taustakartta: Wikimedia Maps.

Horta – Bot ajetaan lähes kokonaan keskileveillä, pehmeähköillä ja hiekkaisilla sorateillä, jotka muistuttavat Sardinian rallia. Suurilta osin se on nopeaa ja vain muutama paikka on teknisempi. Tämän lisäksi kolmen kilometrin pinnassa on vähän pienempää ja röykkyisempää tietä, 10,7 kilometrissä vähän asvalttia ja 12,5 kilometrissä kiperä risteys yli hypyn.

Horta-Botin alussa ajetaan risteys peruskallion päällä: Kuva Toyota Gazoo Racing WRC

Pätkä päättyy neulansilmään, jonka loppuosa on asvaltilla, samoin kuin sitä seuraava mutka. Vuonna 2017 Kris Meeke spinnasi tässä mutkassa, mutta se ei estänyt häntä voittamasta rallia.

 

Sääennuste EK2+5:lle Horta – Bot.

La Fatarella – Vilailba tunnetaan paremmin nimellä Terra Alta. Sitä nimeä käytettiin vuosina 2010-2017, kun pätkä ajettiin eri suuntaan ja hieman eri muodossa. Tämä sorapätkä tunnetaan siitä, että sen keskellä on seitsemän kilometrin leveä asvalttiosuus, mutta myös muutama muu lyhyempi päällystetty osuus.

Miltei 39-kilometrisenä se on rallin pisin pätkä ja myös yksi koko kauden pisimmistä. Jos se lasketaan sorapätkäksi, on se kauden pisin sellainen, mutta muuten vertailukohtaa voi hakea vaikka Portugalin Amarantesta, jolla on myös 37 kilometriä mittaa ja kolme erilaista päällystettyä osuutta.

La Fatarella
La Fatarella – Vilailba 2018-2019 (punainen) ja Terra Alta 2013-2017 (vihreä). Kuva: rally-maps.com, taustakartta: Wikimedia Maps.

Pätkä alkaa kapealla ja kuluneella asvalttitiellä. Ensimmäisen risteyksen jälkeen tie muuttuu keskileveäksi ja pian sorapintaiseksi. Tunnelma on jälleen hyvin sardinialaista, vauhdikasta mutta teknistä kivimuurien välissä paahtamista mutta silti ajolinjalla vaanivia kiviä varoen. Tie kapenee kolmen kilometrin pinnassa ja muuttuu hitaammaksi. Välillä myös peruskallio pilkottaa soran seasta.

5,6 kilometrissä sukelletaan metsään. Tie kapenee taas ja muuttuu röykkyisemmäksi. Metsän keskellä tosin tulee yllättäen kaksi lyhyttä betonilla päällystettyä kohtaa.

Syheröinen mutkayhdistelmä johdattaa asvaltille 9,2 kilometriä lähdöstä. Tämä kapeahko tie on melko nopeaa ja jouhevaa. Töyssyisyys on tosin tämän osuuden haaste, erityisesti betonisten joenylitysten kohdilla. Oikaisuesteitäkin on varottava siellä täällä. Ken Blockin viimevuotinen ulosajo tapahtui myös tällä osuudella.

Pinta muuttuu parin kilometrin päästä taas soraksi. Tällä soraosuudella Craig Breen yllättyi viime vuonna yhdestä betonisesta kompressiosta ja pyörähti.

 

12,8 kilometrin kohdalla neulansilmäristeys johdattaa pisimmälle asvalttiosuudelle. Tie on Katalonian tyyliin leveää ja tasaista, ja ojissa on usein betonia. Tien rytmi on Korsikan tapaan jatkuvasti mutkittelevaa, mutta ei silti tökkivää. Sora-alustalla meno on kuitenkin hieman eri näköistä kuin kahtena seuraavana päivänä. Tärkeintä on pystyä säästämään renkaita, jotka ovat tässä kohtaa lenkkiä jo kuluneita, ja niillä on silti vielä ajettava monta kilometriä sorapätkää.

 

Seitsemän ja puolen asvalttikilometrin jälkeen käännytään kapealle soratielle, joskin se on alussa hetken kestopäällysteistä. Meno on taas Sardinian kaltaista, ja pehmeähkön pinnan päällä on karkeaa soraa. Betonisten joenylitysten kompressioita saa taas varoa.

23 kilometrin pinnassa käännytään risteyksestä vasemmalle. Tässä kohtaa reitti eroaa Terra Altasta osuudelle, joka ajettiin viime vuonna ensimmäistä kertaa. Se on samankaltaista kuin edellinen tie, mutta muuttuu pian teknisemmäksi ja hitaammaksi. 25,7 kilometrin kohdalla alkava tieosuus on puolestaan leveämpi ja vaihtelee sekä nopeiden että teknisten osuuksien välillä.

28 kilometriä lähdöstä alkaa vuoristoinen kärrypolku, jolla ei näytä olevan pohjaa laisinkaan, vaan penkat reunoilla. 31,6 kilometrissä olevassa hypyssä liitytään tuulivoimalan huoltotielle, joka on leveämpää ja hyväpintaisempaa. Rytmi on myös nyt nopeampaa ja jouhevampaa.

35 kilometriä lähdöstä käännytään risteyksestä ja saavutaan Terra Altan lähtöön, nyt siis samaan suuntaan ajettuna. Tie on kapeampaa kuin edellinen osuus, mutta todella nopeaa. Puolitoista kilometriä myöhemmin tuulivoimalan huoltotie jatkuu oikealle, pätkä vasemmalle, joten tie muuttuu taas pienemmäksi. Aivan pätkän lopussa on taas hieman kestopäällystettä ja kaksi tiukkaa risteystä.

Sääennuste EK3+6:lle La Fatarella – Vilailba.
Lauantai 26.10.

Myöhään perjantai-iltana autot muutetaan korkeasta sora-alustasta matalaan ja kovaan asvalttialustaan. Jousien ja renkaiden lisäksi myös esimerkiksi tasauspyörästöt vaihdetaan paremmin kestopäällysteelle sopiviksi. Aikaa tähän operaatioon kuluu tunti ja vartti.

Lauantaina ajetaan samat asvalttipätkät kuin viime vuonna, Saloun koillispuolella. Nämä pätkät ovat nopeampia ja jouhevampia kuin sunnuntaina. Ne ovat oikeastaan koko kauden nopeimpia asvalttipätkiä.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa:

10.00 EK7    Savallà 1     14,08 km
10.41 EK8    Querol 1      21,26 km
11.38 EK9    El Montmell 1 24,40 km
13.10 HUOLTO PortAventura
15.01 EK10   Savallà 2     14,08 km
15.42 EK11   Querol 2      21,26 km
16.38 EK12   El Montmell 2 24,40 km
18.30 EK13   Salou          2,24 km
             YHTEENSÄ     121,72 km

Savallà oli uusi pätkä vuodelle 2017. Sen jälkeen se on pysynyt muuttumattomana. Viime vuonna tosin ensimmäinen ajokerta peruttiin kurittomien katsojien vuoksi.

Pätkä alkaa keskileveällä ja tasaisella asvaltilla. Paria teknistä paikkaa lukuun ottamatta se on jouhean nopeaa. 2,2 kilometrissä on neulansilmä, jonka jälkeen tie on hetken paljon leveämpää. Tällä tiellä on pientareilla betonia, joten oikominen ei likaa sitä niin paljon. Tällä osuudella on joitain pitkiä mutkia, mutta rytmi on jouheaa.

5,8 kilometrin kohdalla käännytään hieman pienemmälle tielle, jolla on hieman kulunut pinta. Osuus on silti nopea. 7,3 kilometriä lähdöstä on mutka, jossa Hyundain Andreas Mikkelsen ja Dani Sordo rikkoivat jousitukset ojarumpuun vuonna 2017.

 

Puolitoista kilometriä myöhemmin käännytään taas neulansilmäristeyksestä isommalle tielle. Muutama mutka on kohtuullisen tiukka, mutta rytmi säilyy jouheana.

Pätkän viimeinen kilometri ajetaan erikoisella öljysorapinnalla, joka ei kuivalla kelillä tuota ongelmia. Sateella se voi olla kuitenkin hyvinkin liukas ja näyttävä, kuten viime vuonna.

Savallàn erikoiskokeen lopussa ajetaan sivusladissa öljysoralla. Kuva: Helena El Mokni / Hyundai Motorsport GmbH

 

Sääennuste EK7+10:lle Savallà.

Querol tunnetaan myös toiseen suuntaan ajettuna nimellä El Pont d’Armentera. Se oli mukana jo vuonna 1993, kun Katalonian MM-ralli kävi ensimmäistä kertaa näillä seuduilla.

Tämä erikoiskoe on kokonaan keskileveää ja nopean jouheaa. Siellä täällä on nopeita paikkoja tai hieman tiukempia mutkia – jopa pari neulansilmää – mutta ei kokonaisia rytminvaihdoksia. Vain tien pinta muuttuu puolivälissä hieman uudemmaksi ja tasaisemmaksi. Samalla pientareille ilmestyy betonit, joten tie ei ole yhtä mutaista oikomisten seurauksena.

Sääennuste EK8+11:lle Querol.

Viime vuonna Craig Breen spinnasi molemmilla Querolin ajokerroilla sadekelissä. Ensimmäisellä kerralla hän myös osui auton takaosalla kaiteeseen. Tämä tapahtui 12 kilometriä lähdöstä.

 

El Montmell on rallin pisin asvalttipätkä 24-kilometrisenä. Se on ollut usein myös rallin nopein erikoiskoe. El Montmell kuuluu Katalonian vakiokalustoon, ja sitä ajettiin jo vuonna 1993 eri suuntaan nimellä Can Ferrer.

Pätkän alussa on keskileveää tietä, jonka pinta on hieman kulunutta. Osuus on nopeaa mutta teknistä ja sillä on paljon ylityksiä sekä paikkoja oikoa. 3,4 kilometriä lähdöstä vauhti kasvaa entisestään, mutta reilua kilometriä myöhemmin hidastetaan heinäpaalishikaaniin. Kylän läpiajon jälkeen painetaan taas kaasu pohjaan ja pidetään se siellä seuraavat pari kilometriä. Autot saattavat ajaa 190 km/h huippunopeudellaan jopa kahdenkymmenen sekunnin ajan.

Seuraavan teknisemmän osuuden jälkeen pätkä nopeutuu taas 13 kilometrin kohdalla. Tällä osuudella Esapekka Lappi menetti auton hallinnan viime vuonna 120 km/h vauhdissa. Onneksi auto vain luisui poikittain pysähdyksiin tiellä, ja matka jatkui.

 

Nopea osuus päättyy shikaaniin viidentoista kilometrin pinnassa ennen risteystä. Siitä käännytään hieman leveämmälle, mutta huonopintaisemmalle tielle. Sekin on aluksi huippunopeaa, mutta sitten mutkien tasainen sarja hillitsee sitä.

Viimeiset viisi kilometriä puolestaan on syheröisempää ja mahtuupa reitille pari neulansilmääkin. Tämä osuus ajetaan vuorenseinämän ja kaiteen välissä, joten oikomiseen ei ole mahdollisuuksia.

Sääennuste EK9+12:lle El Montmell.

Viime vuonna El Montmell oli Ott Tänakin epäonnen pätkä. Ensimmäisellä ajokerralla meni rengas, toisella taas tuli spinnaus 10,5 kilometrin teknisellä osuudella menetettyä aikaa takaisin kuroessa.

 

Lauantain päätteeksi ajetaan taas Saloun yleisöpyöritys. Se on ajettu samassa muodossa vuodesta 2012 lähtien. Tänä vuonna se on rallin ainoa yleisöerikoiskoe. Samalla se on koko kauden ainoa sellainen, joka ajetaan asvalttialustalla. Viime vuonna pätkä oli sateen liukastamana koko kauden hitain alle 50 km/h keskinopeudellaan.

 

Kuljettajilla on edessään yhdistelmä asvalttia, mukulakiviä ja hiekkaa rantabulevardilla. Suurilta osin pätkä on tehty keinotekoisesti betoniporsailla ja muoviaidoilla, mutta reitillä ei ole tynnyrinkiertoja, ramppihyppyjä, shikaaneja tai silmukkarakennetta. Rannalta kulkeutuva hiekka tyypillisesti tekee pätkästä liukkaan kuivallakin kelillä.

Sääennuste EK13:lle Salou
Sunnuntai 27.10.

Sunnuntaina ajetaan Saloun luoteispuolella. Näillä pätkillä on koko rallin teknisimmät asvalttiosuudet. Suurin osa päivän pätkistä ajetaan vuoristossa kaiteen ja vuorenseinämän välillä, joten oikominen ja siitä seuraava tien likaantuminen ei ole merkittävässä roolissa.

Ensimmäinen pätkä ajetaan aikaisin aamulla, joten lisävaloja varmasti tarvitaan. Aikainen herätys palkitaan kuitenkin sunnuntaipäivälle harvinaisella visiitillä huoltoparkkiin. Tämä tosin tulee tarpeeseen, sillä päivän aikana ajetaan 74 erikoiskoekilometriä. Oikea rengasvalinta voi olla hyvinkin ratkaiseva, kuten viime vuodelta muistamme Sebastien Loebin viime hetken ratkaisun vaihtaa koviin renkaisiin ennen aamun pätkiä.

Sunnuntain aikataulu Suomen aikaa:

08.41 EK14   Riudecanyes 1              16,35 km
09.38 EK15   La Mussara 1               20,72 km
10.48 HUOLTO PortAventura
11.54 EK16   Riudecanyes 2              16,35 km
13.18 EK17   La Mussara 2 (power stage) 20,72 km
             YHTEENSÄ                   74,14 km

Riudecanyes avaa jälleen päivän täysin samassa muodossa kuin kahtena aiempana vuonna. Pätkän alussa on leveää mutta kulunutta ja töyssyistä asvalttia. Osuus on hidas ja syheröinen kuin Korsikalla.

4,2 kilometriä lähdöstä saavutaan kuuluisaan liikenneympyrään, jossa tulee suorittaa yksi ylimääräinen kierros. Kahtena viime vuonna Citroen-kuljettaja on sammuttanut auton tähän liikenneympyrään ja silti voittanut rallin. Sattumaako? Kolmas kerta toden sanoo?

 

Seuraavasta liikenneympyrästä saa ajaa suoraan läpi. Tämän jälkeen tie on keskileveää mutta pinnaltaan tuoreempaa. Osuus on tosin alkuakin teknisempää ja syheröisempää.

10 kilometrin jälkeen on nopeampi osuus, kun ajetaan Duesaigüesin kylän läpi. Pian rytmi muuttuu taas korsikamaisemmaksi, mutta ei niin tekniseksi kuin alussa. Rytminvaihdos voi olla yllättävä, kuten Esapekka Lapille vuonna 2017

 

Tämä on selvästi koko rallin hitain asvalttipätkä. Sitä ajettiin ensimmäistä kertaa MM-rallissa vuonna 1999, mutta suunta oli toinen ja tekninen alkuosuus oli jätetty pois. Myöhempinä vuosina tällaista versiota on ajettu Duesaigüesin nimellä, jopa Power Stagena, jolloin maali on ollut heti liikenneympyrän jälkeen.

Sääennuste EK14+16:lle Riudecanyes

La Mussaran erikoiskoe palaa ralliin ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2014, vaikkakin sen alkuosaa ajettiin vuonna 2017 eri suuntaan nimellä L’Albiol. Tämä alkuosa on ollut myös osana pidempiä Capafontsin ja La Riban erikoiskokeita. Niistä jälkimmäinen oli myös mukana rallissa jo vuonna 1993.

LaMussara
La Mussara 2019 (punainen) ja L’Albiol 2017 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com, taustakartta: Wikimedia Maps.

Alussa ajetaan taas korsikamaista jatkuvaa mutkittelua, jossa ei missään kohtaa pääse kiihdyttämään pitkään kerrallaan. 3,4 kilometriä lähdöstä alkaa kymmenen neulansilmän sarja ylämäkeen. Viimeksi tätä osuutta ajettiin tähän suuntaan vuonna 2016 erikoiskokeella nimeltä Vilaplana.

 

Neulansilmien jälkeen tie on vielä teknistä, mutta nopeutuu vähitellen. Viimeistään yhdeksän kilometrin paikkeilla saa hakea isoimpia vaihteita käyttöön, vaikka tie onkin vähän töyssyistä.

13 kilometrin kohdalla käännytään risteyksestä ja tiestä tulee tasaisempaa. Seuraa jälleen huippunopea osuus, jossa hädin tuskin mihinkään mutkaan täytyy nostella.  Lähempänä maalia on muutama hitaampi mutka, mutta nekin rullaavat jouhevasti.

Sääennuste EK15+17:lle La Mussara.

20-kilometrisenä La Mussara on kauden pisin Power Stage, vaikkakin vain kilometrin Korsikan Calvia pidempi. Edellinen yli 20-kilometrinen Power Stage on ajettu Meksikossa vuonnna 2017.

Lähtöjärjestys ja keliolosuhteet

Kataloniankin sorateillä on selkeä hidaste joutua puhdistamaan irtosoraa tieltä. Viime vuonna Thierry Neuville jäi ensimmäisenä autona minuutin perjantain aikana, vaikka tekikin joitain virheitäkin. Toisaalta Sebastien Ogier onnistui jäämään vuonna 2017 sorapätkillä vain sekunnin kärjestä. Tähän auttoi tosin nippu eri pätkäpohjien tekijöitä, Kris Meeken spinnaus ja hyvät renkaansäästelytaidot Terra Altassa.

Sebastien Ogier näyttää mallia leikkaamisesta, ja seuraavalle autolle tie on taas vähän liukkaampi. Kuva: M-Sport

Asvaltilla tilanne on käänteinen, kun ensimmäinen auto saa ajaa puhtaalla tiellä ja takana tulijoille tie muuttuu liukkaammaksi oikomisten myötä. Usein Kataloniassa asvalttipätkien ensimmäinen ajokerta on toista nopeampi.

Tien likaantuminen toki tasoittuu etenkin siihen mennessä, kun voitosta taistelevat autot ajavat pätkän. Lisäksi viime vuonna useampi kärkikuski kuten Ott Tänak, Jari-Matti Latvala ja Sebastien Loeb onnistuivat tekemään pätkäpohjat huolimatta huonommasta lähtöpaikasta.

Ott Tänak jatkaa MM-sarjan kärjessä, joten nyt on hänen vuoronsa putsata Katalonian soratiet. Tällä kertaa Ogier on toisena, Neuville kolmantena. Perjantaina voidaan odottaa kovia aikoja letkan hänniltä starttaavilta paikalliselta sankarilta Dani Sordolta ja viime vuoden voittajalta Sebastien Loebilta.

 

 

 

Jaa uutinen
Avatar

Antti Loponen

antti(a)itgetsfasternow.com Reittiasiantuntija