Toyota vei kaikki mestaruudet ja otti valmistajien MM-tittelin hurjalla 105 pisteen marginaalilla ennen korealaisvalmistajaa. Hyundain piti olla tänä vuonna selvästi lähempänä Toyotaa, mutta toisin kävi.
Edellisen kerran Hyundai on saanut vain kaksi voittoa MM-kauden aikana vuonna 2016. Vielä viime sesongillakin tuli viisi voittoa, vaikka sen jälkeen Ott Tänak päättikin jättää tiimin. Tänak tosin palaa ensi kaudeksi Hyundaille, joten voittosarakkeen luulisi jälleen kohentuvan.
– Me haluamme enemmän voittoja. En ole vielä valmis puhumaan mestaruuksista, koska se voi olla liian aikaista, tallipomo Cyril Abiteboul sanoo Dirtfishille.
Ensi vuoden voimasuhteet ovat edelleen aavistuksen auki, vaikka kaksinkertainen mestari Kalle Rovanperä jääkin sapattivapaalle ja ajaa vain noin puolet kisoista. M-Sport Fordin talli ei sen sijaan ole edelleenkään julkistanut kuskisopimuksia vuodelle 2024.
– Meidän on ensin ymmärrettävä, mitkä lopulliset voimasuhteet ovat. Selvää kuitenkin on, että haluamme enemmän voittoja. Haluaisin kovasti, että saisimme viidestä kuuteen ykköstilaa ensi vuonna, Abiteboul linjaa.
Hyundain rallitallissa jo vuosikymmenen viihtynyt Thierry Neuville oli jälleen kerran tallinsa paras kuski tänä vuonna. MM-pronssi oli toki laiha lohtu, sillä himmeämpiä mitaleita belgialaiselta löytyy roppakaupalla ja vain mestaruus kelpaa. Neuvillen mukaan voittojen määrässä ”köyhä” vuosi toi silti tiimille uutta virtaa.
– Minusta kuitenkin tuntuu, että olin useasti mukana voittotaistelussa tai ainakin kamppailemassa palkintosijoista. Siksi on myös positiivista, mitä voimme ottaa mukaan ensi vuoteen. Kaikenlaiset pienet asiat kuitenkin vaivasivat ja ne on nyt ratkaistava, Neuville sanoo rallisivustolle.
– Oma kauteni oli kuitenkin ehdottomasti hyvä, koska olin kahdeksan kertaa palkintopallilla. Tunsin oloni autossa luottavaiseksi ja meidän suorituskykymme parantui vuoden mittaa.
Uusi rallikausi starttaa tammikuun 25.-28. päivä perinteikkäällä Monte Carlon osakilpailulla.