MM-sarjassa toisena olevan Neuvillen ero Toyota-kuski Kalle Rovanperään on jo muhkeat 83 pistettä. Jos belgialainen jää myös Suomen sorateille kovavireisen Rovanperän taakse, alkaa MM-taisto olemaan enää lähinnä teoreettista laskeskelua.
Neuville ylsi vuonna 2013 Fordin ratissa Jyväskylässä toiseksi, mutta sen jälkeen Hyundain kalustolla on ollut tuskaista. Tilillä on parhaina tuloksina korealaisvalmistajan ratissa kaksi neljättä sijaa.
– Suomen MM-ralli on kauden suurin vuoristorata. Pätkät ovat pääosin isoilla teillä, jotka ovat tosi nopeita ja pitoa on paljon. Se on silti tosi haastavaa, sillä luotto autoon sekä nuottiin pitää olla kunnossa, Neuville toteaa.
– Viron kisa oli täydellistä treeniä Suomea ajatellen, koska kisat ovat aika samantyyppisiä. Suomessa tosin pitoa on enemmän, minkä myötä vauhdit mutkissa ovat kovempia. Lähtöviivalla on taas muutama suomalaiskuski, jotka pitäisi lyödä. Me teemme taas parhaamme ja pyrimme mahdollisimman kovaan tulokseen.
Neuvillen lisäksi Hyundain Rally1-hybridillä Suomessa ajavat virolaistähti Ott Tänak sekä tuskaisen MM-kauden ajanut nuori ruotsalainen Oliver Solberg. Vuoden 2003 maailmanmestarin Petter Solbergin poika on lyhyellä urallaan ajanut paljon nopeilla sorateillä, mutta virheet leimaavat edelleen liikaa tekemistä. Siitä huolimatta Solberg toivoo kaudelleen parempaa nostetta juuri Suomesta.
Solberg on testannut Hyundai-kuskeista eniten Hyundain uudella testialueella Jämsässä. Testiajan puutteesta menestyksen ei ainakaan pitäisi jäädä kiinni.
– Ralli on niin nopea ja varmasti siistein koko kalenterissa. Ajan nyt ensimmäistä kertaa WRC-autolla Suomessa, joten odotan kokemusta innolla. Meidän suunnitelma on sama kuin ennenkin eli ajetaan vain kaasu pohjassa, Solberg suunnittelee.
– Tuntuu, että olen valmistautunut hyvin, sillä olen testannut Suomessa paljon. Olen siis valmis haasteeseen.
Katso alapuolelta, mitä Suomen MM-rallissa on luvassa.