Hyundai kutsui Thierry Neuvillen huijausta ”tavanomaiseksi käytännöksi” – FIA:lta tiukka kuitti vastapalloon

Rallimaailma kohahti maanantain vastaisena yönä tai viimeistään maanantaiaamuna, kun tieto Hyundain WRC-tallin ykköstähden hylkäyksestä Safari-rallissa tuli tietoon.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Neuvillen suoritus hylättiin, koska miehen lähipiiriin kuulunut henkilö oli ajanut kaksi erikoiskoetta läpi nuotituksen jälkeen. On selvää, että vastaavaa on luultavasti tapahtunut myös aiemmin, mutta Keniassa hommasta narahti helpommin kiinni, koska erikoiskokeet sijaitsevat pääosin yksityisillä mailla, eikä yleisillä teillä kuten esimerkiksi Suomen MM-rallin tapauksessa.

Ennen vuotta 2004 tiimeillä oli mahdollisuus lähettää etuautoryhmät erikoiskokeille kaikissa MM-ralleissa. Tarkoituksena etuautoilla on tarkistaa, onko nuotituksen jälkeen esimerkiksi sääolosuhteiden takia tullut isoja muutoksia tiestöön. Vuonna 2004 etuautoryhmä sai olla liikkeellä vain Monte Carlossa, joka on tunnettu jäisistä ja lumisista olosuhteistaan.

Kauden 2005 jälkeen vain asvalttiralleissa etuautot ovat olleet sallittuja, mutta soraralleissa niiden käyttö on kielletty.

– Huolimatta siitä, että kuljettajapari oli huolissaan olosuhteista tässä erityisessä rallissa, ymmärrämme ja otamme opiksi, että (Kansainvälinen autoliitto) FIA tekee tarvittavat toimet lopettaakseen tämän tavanomaisen toiminnan rallin MM-sarjassa, jolla kilpailijat yrittävät saada lisätietoa olosuhteista, Hyundai tiedotti hylkäyksen jälkeen.

Vaikka korealaisvalmistaja hyväksyi mukisematta tuomion, oli sanavalinta ”tavanomainen toiminta” erikoinen. FIA:n rallipomo Andrew Wheatley vastasi kipakasti Hyundain lausuntoon Autosportin verkkosivuilla.

– Tiedostamme, että on kilpailijat ovat ilmaisseet halunsa tämän säännön muuttamiseksi. Suurimmalla osalla WRC-kilpailijoista ei kuitenkaan ole resursseja tai halua lähettää omaa väkeä tutkimaan erikoiskokeita ennen tai jälkeen nuotituksen, Wheatley kommentoi.

– Me emme koe, että laiton nuotittaminen on ”tavanomaista toimintaa”.

Viime vuosina erikoiskokeilla liikkumista on rajoitettu entistä enemmän tallien väen osalta. Euroopan kisoissa valvonta voi kuitenkin olla hankalampaa, koska kyseessä ovat yleiset tiet, mutta Keniassa käry käy helpommin, sillä erikoiskokeet kulkevat pääsääntöisesti suljetuilla alueilla.

C Moren asiantuntija Jari Ketomaa epäilee MTV Urheilulle, että nuottien jälkitarkistus on varsin yleistä.

– Todennäköisesti tätä menettelyä käytetään laajemminkin. Ihmettelen, jos Neuville on ainut, joka tällaista tekee. Kyllä tämä epäoikeudenmukaiselta tuntuu. Hienosti Neuville nieli tappionsa, mutta raju on rangaistus, että yksi mestataan siitä ihan totaalisesti, Ketomaa sanoo MTV Urheilulle.

Ketomaan mukaan esimerkiksi Suomen rallissa kyseisen sääntöpykälän valvominen on lähes mahdottomuus.

– Mutta millä valvot tuota sääntöä vaikka Viron tai Suomen ralleissa, kun ne ovat yleisiä teitä? Suomessa voi ajaa ja sanoa, että ”kaverin mökki on tuossa, käyn katsomassa, missä kunnossa sen laituri on”. Millä sen voi estää, että sitä ei tehtäisi? Ketomaa ihmettelee.

Lue myös nämä

  • Uusimmat