Hybridikilpureiden luotettavuus huolestuttaa multimestaria – ”Epävarmuustekijöitä on enemmän kuin koskaan ennen”

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Päättyneellä rallikaudella jo uransa kahdeksannen MM-tittelin voittanut Sebastien Ogier pääsi testaamaan ensi vuoden Rally1-kilpuria viime viikonloppuna Etelä-Ranskassa.

Ensi kaudella Ogier ei enää mestaruudesta aja, sillä mies kilpailee vain valikoiduissa osakilpailuissa uuden sukupolven GR Yaris Rally1 -kilpurilla. Ranskalaismestari pelkää, että luotettavuus voi olla uusien kilpa-autojen paha kompastuskivi ainakin alkukaudesta.

– Monte Carlon suhteen kaikilla on valtavan suuri kysymysmerkki olemassa. Epävarmuustekijöitä on enemmän kuin koskaan ennen, Ogier summaa Dirtfishin sivuilla.

– Kun katsoo, mitä kaikkea testeissä on viime aikoina tapahtunut, on edessä suuri haaste alkuvuodesta, jotta auto on oikeasti 100-prosenttisen luotettava ja että siitä saadaan kaikki potentiaali irti, Ogier jatkaa viitaten testeissä nähtyihin ulosajoihin.

Sopeutuminen uusiin Rally1-autoihin on helpommin sanottu kuin tehty. Muun muassa aerodynamiikkaa on supistettu, keskilukko poistettu ja myös hybridisysteemi tuo omat haasteensa kuskeille.

– Tämä on mielenkiintoinen haaste tiimeille. Vuoden alussa heillä on iso rooli ja se kaveri, joka osaa parhaiten käyttää uutta teknologiaa saaden sen toimimaan koko ajan, voi napsia hyviä tuloksia alkuvuodesta, Ogier miettii.

Myös Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler myöntää, että luotettavuus tulee olemaan yksi kulmakivistä alkuvuoden aikana.

– Aina kun uusi luokittelujakso alkaa, niin luotettavuus on kysymysmerkki. Kun kehitysaika on vain yksi vuosi, on hyvin vaikea saada kaikkia tuhansia juttuja 100-prosenttisesti luotettavaksi. Ensimmäisellä kaudella luotettavuus on aina yksi tärkeimmistä asioista ja olen aika varma, että se on pinnalla myös ensi vuonna. Pitää tehdä parhaansa, että me olemme siinä suhteessa parhaita, Fowler sanoo.

Alkukankeuden jälkeen hybridiyksikö on saatu toimimaan, mutta kysymysmerkkejä on silti ilmassa. Kauden avaava Monte Carlon MM-ralli on suuri haaste, sillä varsinaista huoltotaukoa ei ole kahden ensimmäisen ajopäivän aikana. Kisajärjestäjä myöntyi päästämään normaalia enemmän tiimien henkilökuntaa renkaanvaihtoalueille, mutta jos hybridiyksiköissä on teknisiä ongelmia, ei niille etähuolloissa voi tehdä käytännössä mitään.

Ogierin jälkeen testivuoron maanantaina Toyotan Ranskan testeissä sai Takamoto Katsuta. Ranskalaistähden tavoin myös Katsuta ”ulkoili” testipäivän aikana, mutta isoa viivästystä testiohjelmaan ei tullut.

Katso alapuolelta Ogierin haastattelu uran kahdeksannen mestaruuden jälkeen. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2354,393432″ ap mute]

 

Lue myös nämä

  • Uusimmat