Quantcast

Toyotan tekniseltä pomolta iso paljastus: kilpailijoita yritettiin johtaa tahallaan harhaan hybriditesteissä

fowler ja lindström
Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler ja urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan tiimeillä uusien Rally1-hybridiautojen kehitystyö on kääntynyt loppusuoralle. Uusi kausi alkaa jo reilun kuukauden kuluttua ja tammikuun 1. päivä kaikkien luokittelujen on oltava kunnossa. 

Toyota, Hyundai ja M-Sport Ford ovat testanneet autojaan vimmatusti syksyn aikana. Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler teki mielenkiintoisen paljastuksen tiimin testeissä nähdyistä koriversioista.

– Testeissä on nähty monia eri versioita autosta. Mitään niistä koreista, mitä olette nähneet ennen tätä viikkoa, ei ollut edes tarkoitus käyttää missään vaiheessa. Ne olivat vain juttuja Hyundaita ja Fordia varten, jotta he voivat ottaa niistä kuvia ja käyttää paljon aikaa analysointiin, Fowler letkautti Toyotan mediatunnilla maanantaina.

– Teimme saman jutun 2015 ja 2016, kun kaikki sanoivat, että joka juttu on väärin ja laiton. Päätavoitteemme auton koriversioiden (bodywork) suhteen oli aluksi tehdä sellaisia versioita, että muut joutuvat käyttämään mahdollisimman paljon aikaa miettimiseen, että mitä nämä jutut oikein ovat.

Toyota testaa Rally1-kalustoaan tällä hetkellä Ranskassa. Fowlerin mukaan tämä auto on se lopullinen versio, johon ei enää isoja näkyviä muutoksia tule ennen kauden 2022 alkua.

– Kulisseissa olemme tehneet töitä FIA:n kanssa luokittelujen suhteen ja aerodynamiikasta on keskusteltu. Se on vähän sama juttu kuin formuloissa Mercedeksen takasiiven osalta. On eri asia kun ne säännöt ovat paperilla kuin mitä ne sitten ovat 3D-mallissa luonnossa, Fowler selvittää.

– Meidän piti valmistaa oma aerodynamiikan pakettimme valmiiksi jo aikoja sitten FIA:aa varten. Jotkut asiat olivat yli rajojen ja jotkut ok. Niitä piti sitten hienosäätää. Niitä ei ole kuitenkaan kukaan nähnyt tosielämässä.

Uusien kilpa-autojen tarkat yksityiskohdat yritetään pitää salassa mahdollisimman pitkään. Fowler huomauttaa, että samaa tekee myös kilpailijat.

– Hyundain entinen tiimipomo (Andrea Adamo) oli pääpeluri tässä pelissä. Koskaan ei tiennyt, onko se totta, mitä hän näytti. Jos olemme jotain nähneet tähän mennessä Hyundailta, niin tuskin se edes on lopullinen todellinen versio.

Toyotan osalta homma on kuitenkin liki pitäen paketissa. Ensi kauden Rally1-auto on läpäissyt FIA:n syyniin ja se on valmis lopulliseen luokitteluun.

– Enää muutamia kuljettajakohtaisia juttuja pitää rakentaa. Teemme parhaillaan autoja Montea varten täällä Suomessa. Täytyy myöntää, että pajalla eletään aika kiireisiä aikoja. Olemme tehneet luokittelut FIA:n kanssa viime viikolla. Enää vähän paperitöitä on jäljellä, mutta ne ovat sujuneet hyvin. Kaikki on edennyt suunnitelmien mukaan ja olemme tehneet parhaan mahdollisen auton, mitä tässä ajassa on voinut, Fowler summaa.

– Hakemukset piti laittaa sisään jo lokakuussa, vaikka se tammikuun 1. päivä tavallaan takaraja onkin. Joka tiimin pitää vierailla FIA:n luona, jotta auto tsekataan. Me teimme sen jo viime viikolla, mikä oli aikaisin päivämäärä. Halusimme olla valmiita hyvissä ajoin ennen Montea, jotta aikaa jää kaikille valmisteluille.

Katso alapuolelta tämän vuoden Monte Carlon MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,364753″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat