Suninen

FIA:n pyyntö kummastutti WRC-talleja – Meeke heitti ilmoille ehdotuksen

Tykkää uutisesta

Taktikointi Power Stage -erikoiskokeella on noussut kuumaksi puheenaiheeksi kauden ensimmäisissä MM-ralleissa.

M-Sport Ford -talli ja Sebastien Ogier ottivat ensimmäisenä kovat konstit käyttöön Ruotsin MM-rallin viimeisellä erikoiskokeella. Ranskalaismestari olisi joutunut starttaamaan Power Stagelle toisena, mutta hän myöhästyi tarkoituksella erikoiskokeen lähdöstä, sai huomattavasti paremman lähtöpaikan, ajoi toiseksi nopeimman ajan ja nappasi neljä lisäpistettä MM-sarjaan.

Jatko-osa nähtiin viime viikonloppuna Meksikossa. Tällä kertaa Toyotan Ott Tänak ja Hyundain Thierry Neuville viivästyttivät lähtöään ja starttasivat Power Stagelle muiden WRC-kuljettajien jälkeen. Tänak oli pätkän ykkönen ja Neuville lopulta kolmas Ogierin saatua aikarangaistuksen esteeseen osumisesta.

Kansainvälinen autoliitto FIA pyysi ennen Meksikon MM-rallin Power Stagea talleilta, etteivät tiimit taktikoisi lähtöpaikkojen kanssa viimeisellä erikoiskokeella. Lisäksi FIA toivoi tallien keksivän yhteistuumin ratkaisun kikkailulle, jonka säännöt tällä hetkellä sallivat. Tiimien keskuudessa FIA:n toivomus herätti kummeksuntaa.

– Miten ihmeessä meidän työnä olisi tehdä tämä? Jokainen talli tekee sellaisia päätöksiä, jotka toimivat parhaiten niille itselleen. Tämä tehtävä kuuluu FIA:lle, WRC-tallin johtoon kuuluva henkilö huomautti Motorsport.comille.

Meksikossa kolmanneksi sijoittunut Citroen-kuljettaja Kris Meeke heitti ilmoille oman ehdotuksensa sille, miten taktikointi voitaisiin jatkossa estää.

– Sebiä (Ogier) ei voi syyttää siitä, mitä hän teki Ruotsissa. Se oli täysin järkevä ratkaisu. Mutta kilpailun jälkeen joku olisi voinut keksiä pienen sääntömuutoksen: Power Stagelle myöhästymisestä seuraa se, että kuljettaja menettää kaikki lisäpisteet, jos hän ajaa viiden parhaan joukkoon, Meeke sanoi.

– Tämänkaltainen ratkaisu olisi lopettanut tämän kertalaakista. Mutta nyt mahdollisuutena on se, että Power Stagella ei ole mitään näytettävää 20 minuuttiin – se olisi loistava suora televisiolähetys, Meeke lisäsi sarkastisesti.

Keskustele uutisesta:

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Lue myös:

Lähde: Jari-Matti Latvala ajoi päin kaidetta testeissä Toyota-kuljettaja Jari-Matti Latvalan testipäivä päättyi ennen aikojaan torstaina, kertoo Autosport-lehti nett...
Loebin sopimus tuotti valtavan takaiskun Uuden-Seelannin WRC-tähdelle – ”Tätä ei ole hel... Hayden Paddon on vahvistanut, ettei hän aja rallin MM-sarjassa kaudella 2019. Paddonin sopimusneuvottelut Hyun...
Dani Sordo mielissään Hyundai-sopimuksesta – ”Voimme olla todella vahvoja” Espanjalaiskonkari Dani Sordon Hyundai-sopimus julkistettiin torstaina, mutta se jäi pahasti toisen sopimusuut...
Ajaako Loeb Hyundailla myös rallicrossia? – ”Ehkä jotain mielenkiintoisia haasteita tule... Rallin MM-sarjan hullu vuosi sai jatkoa torstaina, kun ralli-ikoni Sebastien Loebin sopimus Hyundain tiimin ka...
Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen aloittivat testirupeaman Monte Carloa varten (video) Toyotan WRC-tiimi on aloittanut toden teolla valmistautumisen uuteen rallikauteen. Torstaina testivuorossa oli...
Veikö Loeb WRC-tallipaikan Paddonilta? ”Käymme yhä keskusteluja” Uusiseelantilainen rallitähti Hayden Paddon on yhä vailla sopimusta kaudelle 2019. Paddon jakoi viime kaude...
”Olemme ikionnellisia” – Hyundai-pomo hehkuttaa Sebastien Loebin sopimusta Sebastien Loeb ei malttanut pysyä poissa rallin MM-sarjasta. Lajin yhdeksänkertainen maailmanmestari teki kaks...
Vahvistus: Sebastien Loebille peräti kahden vuoden WRC-diili Nyt se on varmaa: Sebastien Loeb nähdään rallin MM-sarjassa kaudella 2019. Hyundain WRC-talli vahvisti tors...

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Tykkäykset