Kris Meeke. Kuva: CitroenRacing/@World

FIA:n pyyntö kummastutti WRC-talleja – Meeke heitti ilmoille ehdotuksen

Tykkää uutisesta

Taktikointi Power Stage -erikoiskokeella on noussut kuumaksi puheenaiheeksi kauden ensimmäisissä MM-ralleissa.

M-Sport Ford -talli ja Sebastien Ogier ottivat ensimmäisenä kovat konstit käyttöön Ruotsin MM-rallin viimeisellä erikoiskokeella. Ranskalaismestari olisi joutunut starttaamaan Power Stagelle toisena, mutta hän myöhästyi tarkoituksella erikoiskokeen lähdöstä, sai huomattavasti paremman lähtöpaikan, ajoi toiseksi nopeimman ajan ja nappasi neljä lisäpistettä MM-sarjaan.

Jatko-osa nähtiin viime viikonloppuna Meksikossa. Tällä kertaa Toyotan Ott Tänak ja Hyundain Thierry Neuville viivästyttivät lähtöään ja starttasivat Power Stagelle muiden WRC-kuljettajien jälkeen. Tänak oli pätkän ykkönen ja Neuville lopulta kolmas Ogierin saatua aikarangaistuksen esteeseen osumisesta.

Kansainvälinen autoliitto FIA pyysi ennen Meksikon MM-rallin Power Stagea talleilta, etteivät tiimit taktikoisi lähtöpaikkojen kanssa viimeisellä erikoiskokeella. Lisäksi FIA toivoi tallien keksivän yhteistuumin ratkaisun kikkailulle, jonka säännöt tällä hetkellä sallivat. Tiimien keskuudessa FIA:n toivomus herätti kummeksuntaa.

– Miten ihmeessä meidän työnä olisi tehdä tämä? Jokainen talli tekee sellaisia päätöksiä, jotka toimivat parhaiten niille itselleen. Tämä tehtävä kuuluu FIA:lle, WRC-tallin johtoon kuuluva henkilö huomautti Motorsport.comille.

Meksikossa kolmanneksi sijoittunut Citroen-kuljettaja Kris Meeke heitti ilmoille oman ehdotuksensa sille, miten taktikointi voitaisiin jatkossa estää.

– Sebiä (Ogier) ei voi syyttää siitä, mitä hän teki Ruotsissa. Se oli täysin järkevä ratkaisu. Mutta kilpailun jälkeen joku olisi voinut keksiä pienen sääntömuutoksen: Power Stagelle myöhästymisestä seuraa se, että kuljettaja menettää kaikki lisäpisteet, jos hän ajaa viiden parhaan joukkoon, Meeke sanoi.

– Tämänkaltainen ratkaisu olisi lopettanut tämän kertalaakista. Mutta nyt mahdollisuutena on se, että Power Stagella ei ole mitään näytettävää 20 minuuttiin – se olisi loistava suora televisiolähetys, Meeke lisäsi sarkastisesti.

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Lue myös:

WRC-tallipomo perusteli Teemu Sunisen yllätysvalintaa Ensi viikonloppuna ajettava Argentiinan MM-ralli ei kuulunut Teemu Sunisen alkuperäiseen ohjelmaan, mutta M-Sp...
Kovat odotukset – Citroen uudistetulla WRC-autolla MM-ralliin Citroen-kuljettajat saavat Argentiinan MM-rallissa käyttöönsä päivitetyn version C3 WRC -autosta. Talli on ...
Saako Sebastien Ogier menettämänsä lisäpisteet takaisin? Maaliskuussa ajetun Meksikon MM-rallin Power Stage -erikoiskokeen tuloksiin saattaa tulla vielä muutoksia. ...
Viime vuonna hurja ulosajo – Citroen-tähti rakastaa silti Argentiinan rallia Citroenin rallitiimin alkukausi rallin MM-sarjassa ei ole ollut ruusuilla tanssimista. Talli on ajanut kolme k...
Hyundai juhlinut viime vuosina Argentiinassa – “Toivottavasti saamme kolmannen voiton pu... Hyundain rallitalli lähtee puolustamaan ensi viikon MM-ralliin voittoa kahdelta viime vuodelta. Vuonna 2016 Et...
Tänak tyytyväinen Toyotan päivityksiin – “Olen erittäin innokas testaamaan vauhtiamme mu... Toyotan rallitallin uusi vahvistus Ott Tänak on sopeutunut nopeasti uuteen tiimiin ja uuteen menopeliinsä Yari...
Mäkinen luottaa tiiminsä iskukykyyn – “Luvassa on jälleen tiukkaa taistelua” Toyotan rallitiimin ympärillä velloo kysymysmerkkejä ennen ensi viikon Argentiinan MM-rallia. Viime kaudella Y...
WRC-tähden kartturi toipunut hurjasta ulosajosta – “Olen tullut takaisin pahempien tärsk... M-Sport Fordin kuljettajan Elfyn Evansin kartturi Dan Barritt on toipunut kuntoon Meksikon ulosajosta saamista...

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Tykkäykset