Harri Toivonen isänsä jalanjäljissä EM-sarjaan – ”Viimeksi ajoin kilpaa 30 vuotta sitten”

Harri Toivonen
Harri Toivonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suomalaiskuljettajat ovat vuodesta toiseen menestyneet historic-rallien EM-sarjassa. Mielenkiintoa sarjaa kohtaan lisää tänä vuonna se, että sarjan vakiokiertäjien joukkoon ovat liittyneet Harri Toivonen ja Jari Latvala.

Hyvinkääläinen Pentti Veikkanen on EM-sarjan vakionimiä. Viime vuodelta Veikkanen pokkasi EM-hopeaa ja tänä vuonna hän lähtee kirkastamaan mitalia. Kausi käynnistyy perjantaina Costa Brava -rallilla.

– Auto on jo mennyt aikoja sitten Espanjaan. Minä tässä vielä parantelen sairastelun jälkeen oloani ja laitan firmani papereita siihen kuntoon, että pääsen itse auton perään lähtemään, Veikkanen jutteli alkuviikosta.

Veikkanen ajaa Porsche 911 SC:llään kategoriassa 3 (vm. 75–81) ja luokassa D4, jossa autot ovat yli 2000-kuutioisia.

EM-pronssille viime vuonna kategoriassa 1 (vm. 58–69) yltänyt helsinkiläinen Sverre Norrgård luottaa kauden alussa jälleen BMW 2002 TI -autoonsa ja lähtee taistelemaan mitaleista uuden kartturinsa Ari Koposen kanssa.

Lahtelainen Jari Hyvärinen starttaa Espanjassa numerolla 37 kartturinsa Jarno Ala-Turkian kanssa kategorian 4 Ford Escort 1300 GT:llä. Hyvärinen osallistui viime vuonna neljään kisaan ja oli loppupisteissä 14:s.

Uusia suomalaisnimiä mestaruustaistoon

Kategoriassa 4 ja luokassa E4 ajetaan autoilla, jotka ovat A-ryhmäläisiä yli 2000-kuutioisia ja vuosimalliltaan 80-lukulaisia. Italialainen, salanimellä ”Lucky” ajava Lancia Delta Integrale -kuljettaja on ollut melkoinen luu voitettavaksi, mutta tänä vuonna mies saanee kovan vastuksen suomalaisilta. Sekä Harri Toivosen että Jari Latvalan tavoitteena on neloskategorian Euroopan mestaruus.

– Faija (Pauli Toivonen) voitti 50 vuotta sitten rallin Euroopan mestaruuden, ja me lähdetään nyt Cedric Wreden kanssa yrittämään samaa, Toivonen sanoi.

Toivonen ja Wrede ajavat espanjalaisen Past Racingin nelivetoisella Ford Sierra Cosworthilla.

– Viimeksi tosissani ajoin kilpaa 30 vuotta sitten Jyväskylän MM-rallissa, mutta toki olen menneinä vuosina paljon muutenkin ollut kilpa-auton ratissa. Pari viikkoa sitten ajettiin testiralli Espanjassa, ja kaikki meni ok. Uusi kone saatiin nyt alkavaan kisaan, heppoja pitäisi olla nyt noin 60 enemmän.

Kohti uutta ja outoa lähtee myös Jari Latvala, joka saa Toyota Celica GT-Fouriinsa vierelleen tutun kartturin, Kari Mustalahden. Kaksikko ei ole aiemmin ajanut Espanjassa Costa Brava -rallia.

– Kaikki pätkät ovat ihan uusia. Olen silti voitonnälkäinen, mutta osaan sitten tyytyä heikompaankin sijaan, jos se sarjan kokonaisuuden kannalta on järkevää. Suomen osakisa on vielä hieman auki. Jari-Matti, joka on minun suurin sponsorini, ei vielä tiennyt, sopiiko Lahden historic-ralli hänen ohjelmaansa. Toivottavasti pääsen Lahteen mukaan, Latvala sanoi.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala ja Toyota Celica GT-Four. Kuva: Jari Nurminen

Auto on pistetty uuteen iskuun sen jälkeen, kun Jari-Matti Latvala keskeytti Celicalla Autopirtti-rallissa helmikuussa.

– Asvalttialusta ja jarrut sekä paljon muutakin etutolppia myöten pistettiin uusiksi. Jari-Matti on nyt oikein panostanut tähän, paljasti myhäileväinen Jari-isä, joka myöntää, ettei enää tämän paremmin voisi kisaan valmistautua.

Costa Brava -ralli päättyy lauantai-iltana.

Lähde: Moottoriurheilu.tv

Lue myös nämä