Esapekka Lappi tapasi WRC-tallinsa uuden pomon – ”Kyllä hän huumoria ymmärsi

Hyundain WRC-talli nimesi vihdoin viime viikolla tallipäällikön, kun virkaan astui aiemmin F1-varikon puolelta tuttu Cyril Abiteboul.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Korealaisvalmistajan tiimiin täksi kaudeksi loikannut Esapekka Lappi pääsi keskustelemaan uuden pomonsa kanssa keskiviikkona Monte Carlon MM-rallin huoltoparkissa Monacossa.

– Hän sanoi minulle, että eihän tässä ole muusta kyse kuin pistät kaasun pohjaan. Minä sanoin takaisin, että tämä laji ei meni ihan niin kuin formuloissa, koska täällä on näitä muuttuvia olosuhteita enemmän, Lappi leukaili Rallit.fille.

– Kyllä hän huumoria ymmärsi. Ihan on hauskan oloinen kaveri ja yhtä lailla oppimismatkalla kuin minäkin. Toki toivon, että minulla on vähemmän opittavaa kuin hänellä. Toivottavasti hän tykkää lajista, kun pääsee vähän paremmin jyvälle.

Lappi on edustanut viiden kauden aikana neljää eri tiimiä, joten pieksämäkeläisellä on varsin hyvä käsitys, miten eri huoltopilttuissa asioita hoidetaan. Hyundain WRC-tallin ilmapiiri on tehnyt suomalaiskuskiin vaikutuksen, vaikka muun muassa viime kaudella tiimin yhteishenkeä epäiltiin.

– Minun mielestäni porukka täällä nauraa ja halailee toisiaan. Ei minulla ole mitään negatiivista sanottavaa, päinvastoin, olen vähän jopa yllättynyt tästä touhusta, Lappi kertoi.

– Nuotituksen aikana homma oli hienosti organisoitu. Kuskeja ajatellaan paljon ja meidän puolestamme hoidetaan enemmän asioita kuin mihin olen tottunut. Se on ollut jopa vähän outoa, mutta tietty siitä on hyvä fiilis.

Kauden avausralliin Monte Carlossa Lappi lähtee maltillisin mielin.

– Viimeksi olimme täällä neljänsiä. Se on ihan hyvä lähtötavoite. En tietenkään anna periksi, etteikö voisi mennä paremmin. Kolmen kärkeen pitää kuitenkin ottaa paljon riskejä, Lappi mietti.

– Puhdas kilpailu tuo aika varmasti neljännen tai viidennen sijan.

Viime kaudella Toyotalla Lappi ajoi vain osan MM-ralleista. Tänä vuonna suomalaiskuljettajalle on luvassa täydet 13 osakilpailua.

– Olisi tärkeää, että saisin ajettua tasaisen kauden, eikä tulisi mitään isoja ailahteluja suorituksissa. Haluan onnistua niissä kisoissa, mitkä ovat minulle ennakkoon vahvoja. Ne kisat, joista minulla ei ole kokemusta, niin lähden avoimin mielin matkaan, mutta järki päässä, Lappi suunnitteli.

– En osaa sanoa, mikä olisi hyvä sijoitus kauden päätteeksi. Toki kiva olisi olla kolmen parhaan joukossa, mutta se on aika kova tavoite. Toki tavoitteiden pitää olla sellaisia, että niitä ei voi liian helposti saavuttaa. Eihän niissä muuten ole mitään järkeä.

Katso alapuolelta, mitä Monte Carlon MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä