Esapekka Lappi paljasti, mikä Citroenin WRC-autossa on ongelmana

Esapekka Lappi. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Citroenin Esapekka Lappi oli kaukana kärkivauhdista sunnuntaina päättyneessä uudessa Chilen MM-rallissa. Lappi oli lopulta kisan kuudes liki neljä minuuttia rallin voittanutta Toyotan Ott Tänakia perässä.

Pieksämäkeläinen myönsi, että edellisen Argentiinan osakilpailun raju ulosajo kummitteli vielä takaraivossa.

– Varmasti Argentiinan tärsky vaikutti enemmän kuin osasin odottaa varsinkin perjantaina. Ihan järkevästi kuitenkin vähitellen nostettiin vauhtia, Lappi myönsi.

– Virheen pelko oli aika suuri. Tällä tasolla niitä ei oikein saa tapahtua. Se siellä takaraivossa koko ajan oli. Se vielä korostui, kun oli niin liukasta.

Kisan päättäneellä Power Stage -erikoiskokeella Lappi kokeili, mihin vauhti todellisuudessa riittää. Tuloksena oli spinnaus pätkän lopussa. Väliajoissa suomalainen oli kärkivauhdissa.

– En tiedä, miksi lähdin edes yrittämään. Auto ei vain ole hanskassa. Siihen mutkaan pitää tulla aika aggressiivisesti ja se kirraa loppuun. Meillä ei vain riitä autossa kääntösäde enää nappaamaan kiinni, kun menee poikittain. Testeissä on käynyt samalla tavalla monta kertaa, että kääntösäde ei riitä, Lappi totesi.

Katso alta kooste Chilen MM-rallin huippuhetkistä. Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

Ongelma ei ole pelkästään Lapilla, sillä myös Chilessä toiseksi ajanut tallikaveri Sebastien Ogier on antanut tiimille palautetta samasta asiasta.

– Alusta asti on valitettu kääntösäteen puuttumisesta. Ihan tekniselläkin tiellä, kun kääntää mutkaan sisään, joutuu pyytämään maksimia. Ei ole varoja enää. Pyörät eivät käänny tarpeeksi, Lappi sanoi.

Täksi kaudeksi Citroenille vaihtanut suomalaiskuljettaja on joutunut tekemään töitä myös ajotyylinsä kanssa.

– Tästä lähdetään suoraan Sardiniaan testaamaan. Koetetaan etsiä uusia juttuja, vaikka aika vähän on sille alueelle tehtävissä, mihin haluaisin parannusta, Lappi kertoi.

– Koko ajan koetan muuttaa ajotyyliä auton mukaiseksi. Se vain vaatii tosi paljon keskittymistä. Sitten kun keskittyy vain ajamiseen, niin yhtäkkiä onkin, että mikäs nuotti se seuraavaan kohtaan olikaan. Se on huono juttu, kun ajaminen ei tule luonnostaan.

Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö