Lumi, jää ja vesisade tekevät kisasta monesti hyvin haastavan. Lappi lähtee kuitenkin luottavaisena ensimmäiseen ralliinsa Hyundai i20 N Rally1 -auton ratissa.
– Olen todella innoissani uudesta seikkailusta uudessa tiimissä. Olen testannut autoa vain yhden päivän asvaltilla, mutta lähden matkaan mieli avoinna, enkä halua luovuttaa ennen kuin kisa on edes startannut, Lappi toteaa.
– Olen luottavainen, että pakettimme on hyvä. En välttämättä ole vauhdissa heti avauspätkällä, mutta uskon, että vauhtini nousee viikonlopun aikana. Toivottavasti saamme hyvän tuloksen ajettua.
Ralli käynnistyy torstai-iltana kahdella pimeässä ajettavalla erikoiskokeella. Illalla lämpötilat vuoristossa ovat pakkasen puolella, joten liukasta tietä on luvassa.
– Torstai-ilta on aika intensiivinen startti kaudelle. Ei ole paras fiilis kiivetä ylös vuorenrinnettä pimeässä sliksirenkailla, kun jäätä voi olla tiellä. Se on jännittävää, mutta myös vähän pelottavaa, Lappi myöntää.
– Seuraavana aamuna yleensä vähän helpottaa, ainakin henkisesti.
Monte Carlon MM-ralli järjestetään viime vuoden tavoin niin, että kisan huoltoparkki sijaitsee koko viikon ajan Monacon satamassa. Kisapäivien aikana välihuoltoja ei ole.
– Pätkät ovat nyt lähempänä Monacoa ja ainakin viime vuonna lunta sekä jäätä oli vähemmän. En tiedä, mikä tilanne on tänä vuonna, mutta jos sama homma jatkuu, niin se on meille helpompaa. Meidän on opeteltava myös uuden auton metkut, Lappi summaa.
Lapin toiveet jäättömästä Monte Carlon rallista tuskin toteutuvat. Perjantain pätkille on luvattu pakkasta koko päiväksi. Tilanne on sama myös lauantain erikoiskokeiden osalta. Lunta ei toistaiseksi kisan ajalle ole juurikaan luvassa, mutta aiemmin viikolla sitä saattaa rapsauttaa reilumminkin.
Katso alapuolelta Monte Carlon MM-rallin ennakko.