Esapekka Lappi kauhisteli ja ihasteli Safari-kokemustaan – otti uuden sanan käyttöön

Safari-rallin ensikertalainen Esapekka Lappi sai kokea lauantaiaamun erikoiskokeilla, mistä Safari-rallissa on parhaimmillaan – tai pahimmillaan – kyse.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Aamupäivän lenkin viimeinen erikoiskoe oli paikoin lähes ajokelvottomassa kunnossa vesisateen vuoksi. Mutaisissa paikoissa auto oli lähteä kuljettajalta jos toiseltakin hyppysistä.

– Viimeinen pätkä oli kunnon Safari-rallia, Lappi hihkaisi Rallit.fille.

– Mutaisissa paikoissa ei pysty tekemään yhtään mitään, eikä autoa pysty kontrolloimaan. Sitä vain odottaa, että mitäköhän nyt tapahtuu. Kun kaasun painaa pohjaan, yhtäkkiä sitä onkin täysin poikittain ja näkee vain metsää. Ja seuraavana hetkenä auton keula osoittaa täysin päinvastaiseen suuntaan, Hyundai-kuljettaja kauhisteli.

Lappi laajensi sanavarastoaan uudella sanalla Sleeping Warriorin erikoiskokeen kokemusten pohjalta.

– Se ei ollut enää vesiliirtoa. Se oli mutaliirtoa, Lappi hekotteli.

Haasteista huolimatta Lappi selvitti erikoiskokeen toiseksi nopeimmalla ajalla. Hyundain suomalaista nopeampi oli vain Toyotalla ajava maanmies Kalle Rovanperä.

Toyotan Sebastien Ogier ja Rovanperä ovat kaksoisjohdossa Kenian Safari-rallin puolivälissä, mutta Lappi on tukevasti kiinni kolmostilassa. Perjantain pätkien jälkeen tehdyt läksyt tuottivat tulosta lauantaiaamuna.

– Tein aika paljon töitä illalla ja yöllä. Yritin katsoa kaikki paikat, missä voi leikata. Tänään nuotit olivat parempia. Vaikuttaa siltä, että nuotituksessa katsoin leikkaukset, mutta en tarkistanut mutkan kulmaa, Lappi sanoi.

– Nyt olemme tarkistaneet kaikki paikat, joten ehkä voimme mennä vähän kovempaa iltapäivällä, pieksämäkeläinen suunnitteli.

Lauantai-iltapäivänä ajetaan samat kolme erikoiskoetta kuin aamulla – myös se haastava Sleeping Warrior.

Katso alta kooste lauantaiaamupäivän tapahtumista Safari-rallissa. Kilpailun tilanne ja aikataulu ovat videon alapuolella.

Kenian MM-rallin tilanne EK10/19 jälkeen:

 1. Sebastien Ogier  Toyota 1.58.39,9
 2. Kalle Rovanperä  Toyota     +22,1
 3. Esapekka Lappi   Hyundai  +1.18,4
 4. Elfyn Evans      Toyota   +2.08,1
 5. Takamoto Katsuta Toyota   +2.13,6
 6. Dani Sordo       Hyundai  +2.39,6
 7. Ott Tänak        Ford     +4.21,1
 8. P-L Loubet       Ford    +11.01,4
 9. K. Kajetanowicz  Skoda   +14.06,2
10. Gregoire Munster Ford    +14.13,4
11. J. Serderidis    Ford    +16.14,6

Kenian MM-rallin aikataulu:

Keskiviikko 21.6.

10.16 Testierikoiskoe: Loldia (5,40 km)

Torstai 22.6.

14.05 EK1: Kasarani (4,84 km)

Perjantai 23.6.

08.00 EK2: Loldia 1 (19,17 km)
09.18 EK3: Geothermal 1 (13,12 km)
10.11 EK4: Kedong 1 (30,62 km)
11.44 Huoltotauko (40 min)
13.09 EK5: Loldia 2 (19,17 km)
14.27 EK6: Geothermal 2 (13,12 km)
15.20 EK7: Kedong 2 (30,62 km)

Lauantai 24.6.

08.01 EK8: Soysambu 1 (29,32 km)
09.05 EK9: Elmenteita 1 (15,08 km)
10.03 EK10: Sleeping Warrior 1 (31,04 km)
11.55 Huoltotauko (40 min)
14.01 EK11: Soysambu 2 (29,32 km)
15.05 EK12: Elmenteita 2 (15,08 km)
16.03 EK13: Sleeping Warrior 2 (31,04 km)

Sunnuntai 25.6.

06.55 EK14: Malewa 1 (8,33 km)
07.51 EK15: Oserian 1 (18,33 km)
09.05 EK16: Hell's Gate 1 (10,53 km)
10.22 Huoltotauko (15 min)
11.19 EK17: Malewa 2 (8,33 km)
12.15 EK18: Oserian 2 (18,33 km)
14.15 EK19: Hell's Gate 2 (10,53 km) *Power Stage

Lue myös nämä

  • Uusimmat