Esapekka Lappi ei ole vielä hajottanut autoaan – ja se tuottaa vaikeuksia suomalaiskuskille

Esapekka Lappi pääsi nopeasti sinuiksi Kenian Safari-rallin kanssa.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lappi ajoi perjantaiaamuna ensimmäisen kunnon erikoiskokeensa Keniassa, mikä näkyi myös kellossa. Hyundain suomalaiskuljettajalle tuli takkiin 17,5 sekuntia pohja-ajan kellottaneeseen Sebastien Ogieriin nähden ja häntä hitaammin WRC-kuljettajista erikoiskokeen ajoi vain Pierre-Louis Loubet. Ranskalainen on Lapin tavoin Safarin ensikertalainen.

Mutta heti aamun toisella pätkällä Lappi latasi taululle pohja-ajan. Aamupäivän lenkin viimeisellä pätkällä rengasrikko hieman latisti tunnelmaa, mutta iltapäivällä Lappi oli jälleen loistavassa iskussa.

Pieksämäkeläinen oli jälkimmäisen lenkin jokaisella erikoiskokeella kolmen nopeimman joukossa. Iltahuoltoon hän saapui neljännellä sijalla vain kymmenen sekunnin päässä kolmatta tilaa hallussaan pitävästä Elfyn Evansista.

– Päivä oli melko hyvä, jos unohtaa rengasrikon. Paransimme askel askeleelta ja ymmärsin koko ajan paremmin, miten minun pitää ajaa näillä teillä, Lappi kertoi.

– Aloitimme aamulla hitaasti, mutta vauhti kasvoi siitä. Rengasrikko oli valitettava, mutta olemme yhä pelissä mukana.

Lapin edellä on kolme Toyota-kuljettajaa: Ogier, Kalle Rovanperä ja Evans. Lapin tallitovereista Dani Sordo on kuudentena reilut puoli minuuttia suomalaista jäljessä. Tallin ykköstykki Thierry Neuville joutui puolestaan keskeyttämään iskunvaimentimen petettyä belgialaisen Rally1-kilpurista.

Lapin auto kesti perjantain haasteet. Ja mikä erikoisinta, ehjänä pysynyt auto heittää oman haasteensa suomalaiselle.

– Auto ei ole vielä mennyt rikki, joten silloin helposti ajattelee, että pitäisi puskea kovempaa. Loppujen lopuksi on vaikeaa ymmärtää, kuinka paljon auto kestää, Lappi pyöritteli.

Lappi voi keskustella aiheesta tallitoverinsa Neuvillen kanssa, joka on keskeyttänyt Safarissa nyt kolmena perättäisenä vuotena.

Lappi kuvaili Safarin olosuhteita mielenkiintoisiksi, mutta hän on nauttinut ajamisesta keskellä villiä luontoa. Lauantaina hän yrittää jälleen pistää pystyyn nousujohteisen esityksen.

– Vauhtimme oli hyvällä tasolla varsinkin iltapäivällä, joten ainakaan minun ei tarvitse ajaa kovempaa. Huomenna on taas uusia pätkiä, jotka minun täytyy vain opetella. Pitää säilyttää keskittyminen omaan suoritukseen. Palkintosija tulee, jos niin on tarkoitettu, Lappi totesi.

Katso alta kooste Safari-rallin perjantai-iltapäivän tapahtumista. Kilpailun tilanne ja aikataulu ovat videon alla.

Kenian MM-rallin tilanne EK7/19 jälkeen:

 1. Sebastien Ogier  Toyota 1.14.38.7
 2. Kalle Rovanperä  Toyota     +22,8
 3. Elfyn Evans      Toyota     +43,5
 4. Esapekka Lappi   Hyundai    +54,0
 5. Takamoto Katsuta Toyota   +1.19,4
 6. Dani Sordo       Hyundai  +1.28,4
 7. Ott Tänak        Ford     +3.03,0
 8. P-L Loubet       Ford     +7.04,9
 9. G. Munster       Ford     +8.50,7
10. K. Kajetanowicz  Skoda    +9.17,1
11. J. Serderidis    Ford     +9.35,4

Kenian MM-rallin aikataulu:

Keskiviikko 21.6.

10.16 Testierikoiskoe: Loldia (5,40 km)

Torstai 22.6.

14.05 EK1: Kasarani (4,84 km)

Perjantai 23.6.

08.00 EK2: Loldia 1 (19,17 km)
09.18 EK3: Geothermal 1 (13,12 km)
10.11 EK4: Kedong 1 (30,62 km)
11.44 Huoltotauko (40 min)
13.09 EK5: Loldia 2 (19,17 km)
14.27 EK6: Geothermal 2 (13,12 km)
15.20 EK7: Kedong 2 (30,62 km)

Lauantai 24.6.

08.01 EK8: Soysambu 1 (29,32 km)
09.05 EK9: Elmenteita 1 (15,08 km)
10.03 EK10: Sleeping Warrior 1 (31,04 km)
11.55 Huoltotauko (40 min)
14.01 EK11: Soysambu 2 (29,32 km)
15.05 EK12: Elmenteita 2 (15,08 km)
16.03 EK13: Sleeping Warrior 2 (31,04 km)

Sunnuntai 25.6.

06.55 EK14: Malewa 1 (8,33 km)
07.51 EK15: Oserian 1 (18,33 km)
09.05 EK16: Hell's Gate 1 (10,53 km)
10.22 Huoltotauko (15 min)
11.19 EK17: Malewa 2 (8,33 km)
12.15 EK18: Oserian 2 (18,33 km)
14.15 EK19: Hell's Gate 2 (10,53 km) *Power Stage

Lue myös nämä

  • Uusimmat