Esapekka Lapilta tyly kuitti Toyotalle

Esapekka Lappi teki kelpo esityksen Viron MM-rallin perjantain erikoiskokeilla.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Aamun lenkki käynnistyi Lapilta nihkeästi, kun hänen Hyundaistaan sammui hybridiyksikkö hypyn alastulossa. Lappi paahtoi ilman lisäbuustia riskien rajoilla, jotta kärki ei pääsisi häneltä karkuun.

Iltapäivällä Lappi sai sähkömoottorin tuoman buustin käyttöönsä, ja samalla myös vauhti parantui ilman ylimääräistä riehumista. Pieksämäkeläinen kiilasi Toyotan Elfyn Evansin edelle ja saapui kolmannella sijalla yötauolle.

– Aamupäivällä tuli muutamassa paikassa otettua tyhmiä riskejä, kun halusin minimoida aikatappion. Iltapäivällä tyhmät riskit jäivät pois. Koetin ajaa järkevästi ja tavallaan normaalisti, Lappi kertasi.

Lappi on vain 12,2 sekunnin päässä kilpailua johtavasta Kalle Rovanperästä ennen lauantain pikataipaleita. Edellä on myös suomalaisen tallitoveri Thierry Neuville, jonka ero Rovanperään on kolme sekuntia.

Lappi ja Neuville näyttivät perjantain aikana, että Hyundai on ottanut harppauksen lähemmäksi Toyotaa nopeassa sorakilpailussa. Myös kolmas Hyundai-kuljettaja, viidentenä oleva Teemu Suninen oli kelpo vauhdissa Tarton ympäristön erikoiskokeilla.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vihjaili jo siihen suuntaan, että vielä viime kaudella Toyotalla kilpaillut Lappi on vienyt Hyundaille arvokasta tietoa, jonka myötä Hyundai pystyy nyt paremmin haastamaan Rovanperän ja muut Toyota-kuljettajat.

Lappi puolestaan heitti tylyn kuitin Toyotan suuntaan.

– Ainut ongelma oli se, että Toyota ei ollut kertaakaan näin hyvä mulle kuin mitä tuo auto on, naurahti Lappi, joka toki omalla tietotaidollaan on pystynyt säätämään Hyundain Rally1-kilpuria paremmaksi nopeisiin soraralleihin.

– Mutta ihan kiva, että Thierrylläkin nyt yhtäkkiä… Kymmenen vuotta siinä kesti, että hänelle löytyi säädöt, Lappi muotoili.

Viron MM-rallissa marginaalit ovat äärimmäisen pieniä, minkä vuoksi Lappi kokeili kikkakolmosta perjantain viimeisellä erikoiskokeella. Tulos ei tosin ollut sellainen kuin suomalaiskuski oli ajatellut.

– Yritin ensimmäisessä mutkassa vetää ässän hihasta ja vetää lähtöbuustin päälle, mutta mutka meni niin vituiksi kuin voi vain mennä, eikä buustikaan säästynyt. Siinä meni sitten pari sekuntia, Lappi hekotteli.

– Ei kannattaisi kokeilla tuollaista. Mutta kaikkea sitä on keksittävä, että mistä niitä kymmenyksiä voisi löytää.

Samalla erikoiskokeella Lappi ajoi vielä betonisen leikkausesteen yli, mutta Hyundai säästyi pahemmilta vaurioilta.

– En tiennyt tarkalleen, mikä mutka on tulossa, joten pistin autoon linkkuun, ja sitten se betoni jäi tosiaan alle. Nuotissa oli varmaan niin paljon tavaraa, etten pysynyt oikein mukana.

– Puskuri hajosi, mutta renkaat eivät. Pyörän kulmat olivat vinossa, mutta nyt nekin näyttävät olevan suorassa, Lappi sanoi.

Viron MM-ralli jatkuu lauantaina, jolloin ohjelmassa on yhdeksän erikoiskoetta.

Lue myös: EK8: Suomalaisilla huikea päivä MM-rallissa – Rovanperä ja Lappi kärkikahinoissa

Katso alta kooste perjantai-iltapäivän tapahtumista Viron MM-rallissa. Kilpailun tilanne ja aikataulu ovat videon alapuolella.

Viron MM-rallin tilanne EK8/21 jälkeen:

 1. Kalle Rovanperä  Toyota  1.12.22,2
 2. Thierry Neuville Hyundai      +3,0
 3. Esapekka Lappi   Hyundai     +12,2
 4. Elfyn Evans      Toyota      +14,1
 5. Teemu Suninen    Hyundai     +33,8
 6. P-L Loubet       Ford        +48,8
 7. Takamoto Katsuta Toyota    +1.03,6
 8. A. Mikkelsen     Skoda     +4.07,4
 9. Gus Greensmith   Skoda     +4.14,1
10. Sami Pajari      Skoda     +4.25,0
11. Ott Tänak        Ford      +4.47,0
12. Emil Lindholm    Hyundai   +5.06,8

Viron MM-rallin EK-aikataulu:

Torstai 20.7.

09.01 Testierikoiskoe: Kastre (4,08 km)
20.05 EK1: Tartu vald 1 (3,35 km)

Perjantai 21.7.

09.08 EK2: Peipsiääre 1 (24,35 km)
10.01 EK3: Mustvee 1 (17,09 km)
11.44 EK4: Raanitsa 1 (21,45 km)
13.04 Huoltotauko (40 min)
14.42 EK5: Peipsiääre 2 (24,35 km)
15.35 EK6: Mustvee 2 (17,09 km)
17.18 EK7: Raanitsa 2 (21,45 km)
18.21 EK8: Neeruti (7,60 km)

Lauantai 22.7.

08.09 EK9: Mäeküla 1 (10,27 km)
09.02 EK10: Otepää 1 (11,15 km)
11.10 EK11: Mäeküla 2 (10,27 km)
12.03 EK12: Otepää 2 (11,15 km)
13.28 Huoltotauko (40 min)
14.56 EK13: Elva 1 (11,73 km)
16.05 EK14: Kanepi 1 (16,48 km)
17.56 EK15: Elva 2 (11,73 km)
19.05 EK16: Kanepi 2 (16,48 km)
20.24 EK17: Tartu vald 2 (3,35 km)

Sunnuntai 23.7.

08.09 EK18: Karaski 1 (12,04 km)
09.05 EK19: Kambja 1 (18,50 km)
11.01 EK20: Karaski 2 (12,04 km)
13.15 EK21: Kambja 2 (18,50 km) *Power Stage

Lue myös nämä