Entisellä tehdaskuskilla vahva kutina: Citroenin paluu WRC-tasolle on täysin mahdollinen

Mads Östberg
Mads Östberg vauhdissa viime vuoden Walesin MM-rallissa. Kuva: Citroen Racing/@World
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Norjalainen Mads Östberg luottaa, että viime kauden päätteeksi rallin MM-sarjasta vetäytynyt Citroen tekee vielä paluun WRC-karkeloihin.

Citroenin C3 WRC ei ole tunnetusti ollut helpoin ajettava, mikä oli yksi iso syy, jonka vuoksi Sebastien Ogier päätti loikata täksi vuodeksi Toyotan talliin. Jäätyään ilman tähtikuskia päätti ranskalaisvalmistaja pistää rallihommat MM-sarjassa ainakin toistaiseksi pakettiin.

Sebastien Loebin valtakaudella 2004-2012 Citroen oli MM-sarjan ykköstiimi. Sen jälkeen on ollut tuskaisempaa. Östberg kuitenkin uskoo, että Citroenin paluu MM-tasolle on täysin mahdollinen. Norjalainen ajoi C3 WRC:llä kaksi palkintosijaa kaudella 2018. Viime aikoina mies on joutunut tyytymään R5-luokituksen Citroeniin MM-sarjassa.

– Kerron joka kerta Citroenin väelle, kun olemme puheissa, että kaikista parasta olisi, jos he tulisivat takaisin MM-sarjaan. Se riippuu varmasti paljon uusista säännöistä (hybridisäännöt 2022). Luulen, että koronatilanne on aiheuttanut FIA:lle joitain kysymysmerkkejä, miten asian suhteen tulisi jatkaa, Östberg sanoo Dirtfishin sivuilla.

– Toivon, että he tekevät sääntöihin vielä muutamia parannuksia, jotta ne olisivat vielä houkuttelevammat useille uusille talleille. Jos homma menee täydellisesti, niin ehkä Citroen voi olla yksi niistä talleista. Jos luotan vain vaistoihini, niin ne sanovat, että se paluu voisi olla mahdollinen. En tiedä, mikä on Citroenin motivaatio ylipäätään olla rallissa mukana, mutta uskon, että jos he ovat mukana, niin he haluavat olla korkeimmalla mahdollisella tasolla.

Citroenin vetäytyminen WRC-tasolta oli iso isku norjalaiselle. Mies nimittäin paljastaa, että kävi neuvotteluita ajamisesta kolmannella C3 WRC:llä Ogierin ja Esapekka Lapin rinnalla.

– Me neuvottelimme siitä muutaman kuukauden. Meillä oli jo tavallaan olemassa sopimus, että Citroen tuo kolmannen auton mukaan ja minä olisin sen kuski. Se ei ollut kuitenkaan ihan selvää missään vaiheessa heidän osaltaan. Kun neuvottelimme asiasta, niin alkoi myös selviämään, että heidän WRC-ohjelmassa on loppumassa, Östberg sanailee.

Kuten Esapekka Lappi, myös Östberg uskoo, että vuoden 2020 C3 WRC olisi ollut selvästi parempi auto kuin aiempien vuosien versiot. Muun muassa Citroenin aerodynamiikkaan oli tulossa isoja parannuksia.

– Se olisi ollut valtavan iso askel eteenpäin. Olen luottavainen ja luulen, että myös talli oli luottavainen, että se auto olisi ollut kilpailukykyinen.

Lue myös nämä

  • Uusimmat