Entinen WRC-tähti suunnittelee yhä paluuta rallin MM-sarjaan – ”Olisi ollut helppoa luovuttaa”

Hayden Paddon
Hayden Paddon. Kuva: Fabien Dufour/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Uusiseelantilainen rallitähti Hayden Paddon ei ole luopunut unelmastaan, vaikkei hänelle ole löytynyt viime kausina paikkaa rallin MM-sarjasta.

Paddonin edellisestä MM-rallista on vierähtänyt jo pari vuotta. Hän kilpaili viimeksi MM-osakilpailussa syksyllä 2019, jolloin hän osallistui Walesin MM-rallin WRC2 Pro -luokan kisaan M-Sportin Ford Fiesta Rally2 -autolla.

WRC-autolla Paddon pääsi viimeksi kilpailemaan lähes kolme vuotta sitten Australian MM-rallissa, jossa hän sijoittui toiseksi Hyundain i20 WRC:llä. Paddon oli kilpaillut pitkään Hyundain WRC-autolla, mutta yhteistyö tiimin kanssa päättyi kauden 2018 jälkeen.

Paddonin oli tarkoitus antaa näyttöjä M-Sport Fordin WRC -autolla kaudella 2019, mutta kohtalo puuttui peliin. Suomen MM-ralli jäi uusiseelantilaiselta väliin, koska hän romutti Ford Fiesta WRC:n kisaa edeltäneissä testeissä. Paddonin suunnitelmissa oli myös Australian osakilpailu, mutta MM-kauden 2019 päätösralli peruttiin maastopalojen vuoksi.

Kahden viime vuoden aikana Paddon on kilpaillut kotimaassaan, minkä lisäksi hän on tiiminsä kanssa kehittänyt täysin sähköistä ralliautoa Hyundai Konasta. Mutta Paddonin päätavoite on yhä rallin MM-sarjassa.

– Meillä oli useita yrityksiä tulla takaisin viime vuonna, joten kyse ei ole yrityksen puutteesta. Rahoituksen löytäminen toisella puolen maailmaa Uudessa-Seelannissa on paljon vaikeampaa verrattuna eurooppalaisiin tiimeihin ja kuljettajiin, Paddon kertoi keskiviikkona Facebookissa.

– Olisi ollut todella helppoa luovuttaa tähän mennessä, mutta se ei ole vaihtoehto. Työstämme nyt muutamia ideoita vuotta 2022 varten, mutta lähestymistapamme on nyt erilainen. Katsotaan, mitä seuraavat pari kuukautta tuovat tullessaan, Paddon lisää.

Paddonin ja muutaman muunkin entisen WRC-tähden ongelmana on se, että rallin MM-sarjassa on vain rajoitetusti paikkoja pääluokassa. Tiimejä on mukana ainoastaan kolme, Hyundai, M-Sport Ford ja Toyota, jotka ovat voineet tarjota tallipaikan noin kymmenelle WRC-kuljettajalle.

– Viime vuonna silmäilimme R5-autoja ja WRC2-luokkaa. Pidämme kaikki vaihtoehdot avoinna, Paddon kommentoi julkaisussaan.

– Nykyään rahaa tarvitaan paljon enemmän kuin 5-8 vuotta sitten, mutta me tutkimme kaikkia vaihtoehtoja.

Katso alta, millainen on Paddonin tiimin kehittämä täysin sähköinen ralliauto:

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,354810″ ap mute]

Lue myös nämä