Entinen WRC-tähti saamassa näyttöpaikan Jari-Matti Latvalan tiimistä?

Hayden Paddon
Hayden Paddon on ponnistanut Uudesta-Seelannista rallimaailman huipulle. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Uusiseelantilainen entinen WRC-tähti Hayden Paddon haaveilee yhä paluusta tai ainakin näyttöpaikasta lajin kirkkaimmalla huipulla.

Kauden 2018 jälkeen MM-sarjasta työttömäksi jäänyt Paddon yritti paluuta kaksi kertaa vuonna 2019. Ensimmäinen yritys kesällä Suomen osakilpailussa päättyi rajuun ulosajoon testeissä ja toinen kisa Australiassa jäi väliin metsäpalojen vuoksi.

Ensi vuonna Paddonilla on kuitenkin hienoa tilaisuus palata MM-tasolle, kun sarja vierailee pitkästä aikaa Uudessa-Seelaannissa. Kilpailu on ohjelmassa syyskuussa, joten M-Sport Fordin lisäksi myös Hyundain ja Toyotan odotetaan saavan tuohon mennessä lisää Rally1-autoja viivalle. Kotikisaan Paddonin lienee helpompi saada myös tukijoita mukaan.

Yksi varteenotettava vaihtoehto on Jari-Matti Latvalan johtama Toyota, joka starttaa kauteen 2022 neljällä autolla, mutta vuokraversio on todennäköisesti myös valmis kesään mennessä.

– Tunnen Haydenin melko hyvin, sillä kilpailimme yhdessä. Hän on aina ollut todella nopea kuski. Hän voitti muun muassa Argentiinassa 2016. Hänellä oli surkeaa tuuria niiden kisojen kanssa, joihin hänen piti osallistua pari vuotta sitten, Latvala kertoo uusiseelantilaisen Stuff-lehden verkkosivuilla.

– Fakta on, että kun ei aja kilpaa, taitojaan ei menetä, mutta rutiini häviää. Sitä tarvitaan, että voi ajaa äärirajoilla ja pistää myös auton rajoille saakka. Mitä kauemmin on pois sitä vaikeampi on tulla takaisin. Jos haluaa palata pitkän tauon jälkeen, testien on onnistuttava todella hyvin.

Latvala ei silti tyrmää Paddonin paluuta, mutta varoittaa, että comebackin tekeminen ei missään nimessä ole helppoa. Vaikka Paddon on kisannut viimeiset pari vuotta kotimaassaan ja rakentanut täyssähköistä ralliautoaan, ovat muut WRC-kuskit siinä ajassa kisanneet kymmenien kertoja sekä testanneet lukuisia päiviä.

– Testiä tarvitaan ainakin kaksi päivää, mutta parempi olisi neljä päivää, jotta löytää heti sitten kisassa oikean vauhdin. Lyhyet testit tekevät comebackin todella vaikeaksi. Se on toki mahdollista, mutta valmistautumisen pitää osua erittäin hyvin kohdilleen, Latvala miettii.

– Jos Hayden ajaa Uudessa-Seelannissa, testit ovat avainasemassa. Se ratkaisee, löytyykö vauhti ja itseluottamus.

Toyotan tehdastiimissä täyden kauden ajavat Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä. Esapekka Lappi ja Sebastien Ogier jakavat kolmatta autoa. Toyotan satelliittitiimissä kisaa puolestaan Takamoto Katsuta. Tähän talliin Toyotan mahdollinen viides Rally1-auto olisi tulossa.

– Olemme sanoneet, että ensimmäisen kuuden kuukauden aikana emme voi ajaa kilpaa kuin neljällä autolla. Mitään ei ole päätetty, mutta meillä on optio, että toisella puoliskolla kaudesta meidän kakkostiimissä Next Generation Gazoo Racingissa voisi olla toinen auto valmiina.

Katso alapuolelta Monzan MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat