Kaksikko starttaa reitille WRC2-luokan Skoda Fabia Rally2 Evo -autolla, jolla edellisestä MM-rallista Virosta irtosi kolmas sija. Suomalaisparivaljakko ajoi maanantaina Jämsän Arvajassa valmistavat testit ja kaikki on torstaina käynnistyvään ralliin kunnossa.
– Lähtöpaikkamme on ainakin erikoiskokeiden toisella ajokerralla hyvä, koska Rally1-autot putsaavat edessämme tietä. Mutta ensimmäisellä ajokerralla teiden pinta puhdistuu vielä lisää kymmenenkin autoa meistä taaksepäin, Lindholm muistuttaa.
– Ralliin voi olla tavoitteita ja haaveita, mutta parempaa tulosta ei pysty tekemään kuin mihin oma taso riittää. Meillä on hyvä auto ja autoomme hyvät säädöt. Sarjan edellisessä osakilpailussa Virossa saimme osviittaa siitä, että vauhdillisesti tilanteemme pitäisi olla ihan hyvä.
Lindholmin vähimmäistavoite on palkintopallilla. Varmasti myös luokkavoitto kiiltelee silmissä.
– Nyt vain paneudumme yksityiskohtiin ja suoritamme viimeiset ennakkovalmistelut hyvin, jotta olisimme rallissa mahdollisimman valmiita kilpailemaan. Sekunnin kymmenysten erot syntyvät pienistä asioista. Pitää olla määrätietoista tekemistä heti rallin alusta lähtien. Perusvarma ja hyvä ajosuoritus pitäisi riittää kolmen nopeimman joukkoon. Se on realistinen tavoite ja siihen tähdätään, Lindholm sanoo.
Torstai-iltana Jyväskylän Harjulta käynnistyvä Suomen MM-ralli on Lindholmille hänen ajajauransa viides kisa Keski-Suomen sorateillä. Vuosi sitten lajin hallitseva Suomen mestari juhli Jyväskylässä WRC3-luokan ykkössijaa. Tuleva reitti on viime syksystä jokseenkin tuttua, vaikka uusiakin osuuksia löytyy ja erikoiskokeiden ajosuuntia on jonkin verran vaihdeltu.
– Uudet osuudet ovat vain hyvä asia. Virossa näimme, että uusilla erikoiskokeilla olimme selkeästi vahvoja, ja uskon, että olemme samalla tavalla vahvoja myös Jyväskylässä. Uudet osuudet ovat meille aina tervetulleita.
Lindholmin kakkosohjaajalle Reeta Hämäläiselle edessä on järjestyksessään seitsemäs Suomen MM-ralli. Hän sanoo, että Suomen MM-ralli on yksi kalenterin hienoimmista ralleista. Kun kyseessä on myös maailman nopein rallin MM-osakilpailu, vaaditaanko kakkosohjaajalta poikkeuksellista valmistautumista?
– Jyväskylän seudun tiet ovat huimia ja hienoja, ja on siistiä olla tässä rallissa mukana. Valmistautuminen tulevan viikonlopun kilpailuun ei poikkea muista ralleista. Teemme hyvää ja tarkkaa työtä heti nuotitusjakson alusta asti ja keskitymme kilpailuun samalla tavalla kuin muihinkin ralleihin, Hämäläinen muistuttaa.
– Jokaisessa MM-rallissa kakkosohjaajan tulee olla tarkkana ja hereillä, mutta Jyväskylässä erityisesti. Kovassa vauhdissa edessämme tapahtuu asioita nopeaa tahtia. Nuotinluvussa rytmi on tärkeä, koska Suomen MM-rallissa mutkat tulevat normaalia nopeammin vastaan. Ja juuri kovan vauhdin takia nuottia pitää lukea hieman enemmän eteen, mutta ei liikaa, koska kuljettaja ei voi kaikkea sanottua muistaa, Hämäläinen jatkaa
Kauden kahdeksas MM-osakilpailu Suomen MM-ralli käynnistyy torstaina 4. elokuuta Jyväskylästä Harjun kaupunkierikoiskokeella. Kisa päättyy sunnuntaina.