Citroenin jättipotti 39 kilometrin päässä – Power Stagelta löytyy ”vähän kaikkea”

Sebastien Ogier. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Turkin MM-ralli ajetaan loppuun sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on neljä erikoiskoetta ja vajaat 39 erikoiskoekilometriä. Rallit.fi analysoi päätöspäivän reitin.

Citroenin Sebastien Ogier ja Esapekka Lappi starttaavat kaksoisjohdossa viimeiseen kilpailupäivään. Kilometrejä ei ole paljon jäljellä, mutta haastetta riittää edelleen.

– Täällä ei ole helppoa ajaa varman päälle. Mutta minuutin ero on hyvä, jos ei tule mitään ongelmia, Lappi kertoi lauantai-iltana.

Sunnuntai 15.9.

Sunnuntaina ajetaan samoilla seuduilla kuin perjantaina – yksi pätkä lähellä huoltoparkkia ja kaksi muuta kauempana koillisessa. Jälkimmäiset pätkät ajetaan vain kertaalleen rallin aikana. Toinen niistä on käännetty viime vuodesta ja toisessa on suurin osa uutta tietä, joten uusia nuottejakin on tehty ihan reilusti.

Sunnuntain aikataulu Suomen aikaa

09.38 EK14 Marmaris 1                7,05 km
10.36 EK15 Gökçe                    11,32 km
11.24 EK16 Çiçekli                  13,20 km
13.18 EK17 Marmaris 2 (Power Stage)  7,05 km
           YHTEENSÄ                 38,62 km

Power Stagen nimi on Marmaris, ja se ajetaan myös päivän alkajaisiksi. Se on seitsemänkilometrisenä rallin lyhyin ei-mikkihiiripätkä, mutta tarjoaa silti kolme selkeän erilaista osuutta. Teemu Sunisen mukaan pätkällä on ”vähän kaikkea”. Viime vuonna se oli yksi rallin nopeimpia pätkiä. Tälle vuodelle se on pysynyt muuttumattomana.

Alussa on yleisöerikoiskoemainen asvalttiosuus. Aitojen välissä kääntelyn lisäksi osuudella on keinotekoinen hyppyri heti lähtökiihdytyksen jälkeen.

 

Soratielle käännytään ahtaasta portista ja heti kiivetään ylämäkeen. Tie on kapeaa, teknistä ja melko röykkyistä. Alussa on syheröinen osuus, sitten hieman suorempi. Kun alamäki alkaa, mutkat ovat taas hieman tiukempia ja pinta tasaisempaa.

Viiden kilometrin pinnassa käännytään leveämmälle ja tasaisemmalle tielle. Pätkästä tulee nyt nopeampi ja jouhevampi. Lopulta käännytään vielä kahdesta risteyksestä ja putkahdetaan miltei suoraan huoltoparkkiin.

Sääennuste EK14+17:lle Marmaris.

Gökçe oli viime vuonna selvästi rallin nopein pätkä, mutta tälle vuodelle sen reittiä on uudistettu. Suuri osa pätkästä on nyt hitaampaa, Portugalin rallin perjantaipätkiä muistuttavaa tietä. Tämä kahden hyvin eri tyyppisen tien yhdistelmä on Turkin rallille harvinaista.

Gökce2019
EK15 Gökçe 2019 (punainen) ja 2018 (vihreä). Kuva: rally-maps.com, pohjakartta OpenTopoMaps.

Alku on leveää ja hyväpintaista tietä. Mutkat ovat doseerattuja, ja yleisilme muistuttaa Meksikon MM-rallia.

Kahden kilometrin pinnassa puikataan tiukasta neulansilmästä ylös kapealle ja kivikkoiselle tielle, joka on aluksi enemmänkin polku tai ura. 2,4 kilometrin kohdalla pätkä risteää Cetibelin reitin kanssa mäen huipulla.

Kolmen kilometrin pinnassa on tiukka neulansilmäristeys. Jos tähän asti pikkutie oli melko suoraa, nyt se muuttuu syheröisemmäksi. Suurimmalta osin vasemmalla on pieni rotko ja oikealla vuorenrinne. Osa tiestä on hyväpintaista, joissain paikoissa taas kasvaa pitkää ruohoa keskellä ja reunoissa. Tiellä on myös paljon maakiviä, joten rengasrikkojen vaara on ilmeinen.

Sääennuste EK15:lle Gökçe.

Çiçekli on käännetty viime vuodesta, ja ajetaan nyt vain kerran. Viime vuonna se oli rallin hitain ei-yleisöerikoiskoe 72 kilometrin keskituntinopeudella.  Tämä tosin johtuu lähinnä pätkän teknisyydestä. Mutkat ovat doseerattuja mutta tiukkoja, eikä niiden välissä ole juurikaan suoria, joilla käyttää isompia vaihteita.

Tie on suurilta osin hyväpintaista, mutta irtosoran peittämää. Moni kuljettaja olikin viime vuonna ongelmissa pidon löytämisen kanssa. Ott Tänak sanoi laskeneensa autonsa maavaraa pohja-aikaan johtanutta toista ajokertaa varten.

Tästä huolimatta muutamissa paikoissa tien pinta muuttuu karkeaan kivikkoon tai sepeliin. Lisäksi tälläkin pätkällä on Australian rallin kaltaista valon ja varjon jatkuvan vaihtelun haastetta metsäosuuksilla.

Sääennuste EK16:lle Çiçekli.
Jaa uutinen
Avatar

Antti Loponen

antti(a)itgetsfasternow.com Reittiasiantuntija