Toyotan-kuljettajat starttasivat pehmeillä renkailla aamupäivän kolmelle erikoiskokeelle. Heti aamun avauspätkän jälkeen kävi selväksi, että valinta oli täysin väärä.
Strategiavirhe kostautui lenkin viimeisellä erikoiskokeella, jolla oli mittaa miltei 29 kilometriä. Kalle Rovanperä joutui ajamaan pätkän lähes körötellen, jotta loppuun kuluneet renkaat kestäisivät maaliin saakka. Elfyn Evansilta hajosi puolestaan molemmat takarenkaat, ja myös japanilaiskuljettaja Takamoto Katsuta kärsi rengasrikon.
Kisaa johtavalla M-Sport Fordin Ott Tänakilla sekä Hyundain Teemu Sunisella ja Thierry Neuvillella ei ollut samanlaista paniikkia. Heillä kun oli mukana myös kovan rengasseoksen pyöriä.
Evans putosi ongelmiensa vuoksi kakkostilalta neljänneksi reilun minuutin päähän kärjestä. Rovanperä on puolestaan viidentenä, eroa Tänakiin on jo lähemmäs kaksi minuuttia.
Rovanperä myönsi suoraan, ettei Toyotalle voinut antaa puhtaita papereita rengasvalinnoista.
– Aika hurjaa, että menimme kaikilla autoilla tuolla valinnalla, Rovanperä hämmästeli.
Rovanperä ei pystynyt suoralta kädeltä antamaan tarkkaa vastausta, miksi käyttöön valittiin pehmeät renkaat. Maailmanmestari avasi kuitenkin päätöksen taustoja.
– Nuotin jälkeen oli jo aika selvää, että lenkillä on jo aamupäivällä tosi kova rengaskuluma. Sitten jostain syystä eilen illalla oli sellainen fiilis insseillä ja meillä, että ehkä eka lenkki voisi mennä. En tiedä, mistä se idea sitten oli tullut tiimin puolelta.
– Totta kai kuskit joutuvat samalla tavalla valitsemaan renkaat, joten siinä mielessä se ei ollut tiimin vika. Jostain idea oli tullut, että niiden pitäisi kestää, Rovanperä selvitti.
Mestaruuskamppailun kannalta Rovanperän tilanne ei ole surkea, sillä hän kamppailee tittelistä tallitoveriaan Evansia vastaan. Rovanperällä on sarjassa 33 pisteen etumatka, ja nyt he ovat rallissa peräkkäisillä sijoilla.
– Toivotaan, että iltapäivällä saamme oman normaalin vauhdin päälle ja pysymme Elfynin lähettyvillä. Se olisi pääasia. Onneksi hänelläkään ei onnistunut rengasvalinta, jos mestaruustaistoa mietitään.
Lauantaina ajetaan vielä sama kolmen erikoiskokeen lenkki. Chilen MM-ralli päättyy sunnuntaina.
Lue myös: Teemu Suninen kuittaili Toyotalle isosta virheestä
Katso alta kooste lauantaiaamupäivän tapahtumista Chilen MM-rallissa. Kilpailun tilanne ja aikataulu ovat videon alapuolella.
Chilen MM-rallin tilanne EK9/16 jälkeen:
1. Ott Tänak Ford 1.47.45,9 2. Teemu Suninen Hyundai +47,8 3. Thierry Neuville Hyundai +1.03,0 4. Elfyn Evans Toyota +1.16,8 5. Kalle Rovanperä Toyota +1.44,7 6. Takamoto Katsuta Toyota +2.52,7 7. Gregoire Munster Ford +3.45,5 8. Oliver Solberg Skoda +4.50,5 9. Sami Pajari Skoda +5.07,2 10. Alberto Heller Ford +5.17,8 11. Gus Greensmith Skoda +5.22,1 12. Nikolai Grjazin Skoda +5.28,9 13. Emil Lindholm Skoda +5.45,8
Chilen MM-rallin EK-aikataulu (Suomen aikaa):
Torstai 28.9. 14.01 Testierikoiskoe: Bio Bio (5,75 km) Perjantai 29.9. 14.35 EK1: Pulperia 1 (19,77 km) 15.33 EK2: Rere 1 (13,34 km) 16.27 EK3: Rio Claro 1 (23,32 km) 19.07 Huoltotauko (30 min) 20.42 EK4: Pulperia 2 (19,77 km) 21.40 EK5: Rere 2 (13,34 km) 22.34 EK6: Rio Claro 2 (23,32 km) Lauantai 30.9. 13.57 EK7: Chivilingo 1 (27,19 km) 15.01 EK8: Rio Lia 1 (21,09 km) 16.05 EK9: Maria de las Cruces 1 (28,72 km) 19.05 Huoltotauko (30 min) 20.57 EK10: Chivilingo 2 (27,19 km) 22.01 EK11: Rio Lia 2 (21,09 km) 23.05 EK12: Maria de las Cruces 2 (28,72 km) Sunnuntai 1.10. 14.07 EK13: Las Pataguas 1 (13,20 km) 15.05 EK14: El Poñen 1 (13,86 km) 16.40 Huoltotauko (15 min) 17.40 EK15: Las Pataguas 2 (13,20 km) 19.15 EK16: El Poñen 2 (13,86 km) *Power Stage