Tulihan se sieltä! Sami Pajari Toyotan uudella kilpurilla rallin MM-sarjaan – taustalla suomalaistiimi

Sami Pajari kilpailee rallin MM-sarjan tulevalla kaudella Toyotan uudella GR Yaris Rally2 -autolla WRC2-luokassa.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: @world
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pajari vahvisti perjantaina, että hän on Toyotan ratissa jo kauden avaavassa Monte Carlon MM-rallissa. Samalla suomalaiskuskin tiimi vaihtuu, sillä Toyotan uutukaisen ajattamisesta vastaa suomalaistiimi Printsport.

Jyväskylässä päämajaansa pitävä Toyotan WRC-talli kehitti Rally2-luokituksen autoaan puolitoista vuotta. Kansainvälinen autoliitto FIA luokitteli auton virallisesti 1. tammikuuta.

Lue myös: Toyotan iso ponnistus sai virallisen siunauksen rallin MM-sarjaan

Toyotalla ei ole omaa virallista tiimiä WRC2-luokassa, sillä auto on kehitetty puhtaasti asiakastiimien käyttöön. Tähän tietoon Monte Carlon rallissa lähtöviivalla on neljä Toyotan Rally2-autoa, joista yksi on Pajarin alla.

Pajari kilpaili viime vuonna MM-sarjan WRC2-luokassa Toksport-tallin Skoda Fabia RS Rally2 -autolla. Lahtelainen antoi näyttöjä taidostaan ja nyt hän on uuden mielenkiintoisen haasteen edessä.

– Uskon tulevaisuuden näkymään. Toyota on valmistanut voittavia autoja ja se oli yksi pointti, miksi halusin valita tämän auton. Auton kilpailukyky kiinnostaa, kertoo Pajari, joka on jo päässyt testaamaan autoa.

– Toyota tuo vain kerran markkinoille uuden Rally2-auton, joten vain kerran voin tarttua tilaisuuteen ja olla auton ensimmäinen kuljettaja WRC-kilpailutilanteessa. Mahdollisuus on niin upea, että päätin tarttua siihen. On aika siisti juttu, Pajari taustoittaa tiedotteessaan.

Pajari, 22, voitti MM-sarjan junioriluokan mestaruuden kaudella 2021. Viime vuonna hän ajoi ensimmäisen täyden kautensa WRC2-luokassa Toksportin kuljettajana ja saavutti muun muassa luokkavoiton Suomen MM-rallissa.

– Toksport on ollut minulle kaikin puolin upea paikka kehittyä kuljettajana. Myös auto on ollut suorituskyvyltään hyvä ja yhteistyömme on ollut sujuvaa. Haluan sydämeni pohjasta kiittää Toksportin tallipäällikkö Serkan Durua yhteisestä ajasta, Pajari kehuu.

Enni Mälkönen jatkaa Pajarin kartturina kaudella 2024. Kaksikko on kilpaillut yhdessä MM-tasolla vuodesta 2022 alkaen.

Pajarin Toyotaa ajattava Printsport-talli ponnistaa Jyväskylän lähistöltä Lievestuoreelta. Eero Räikkösen johtama tiimi on ajattanut aiemminkin useita suomalaistoivoja kuten Esapekka Lappia, Teemu Sunista ja Jari Huttusta.

Lue myös: Näin Sami Pajari testasi Toyotan uutta kilpuria Ranskassa

Lue myös nämä

  • Uusimmat