Toyotan uudella ralliautolla kilpaileva suomalaislupaus hakee isoa tulosta MM-rallista – ”Olo on luottavainen”

Sami Pajari ja Enni Mälkönen aloittavat pistejahdin kauden 2024 osalta torstaina käynnistyvässä Ruotsin MM-rallissa.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Rallypixels
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

WRC2-luokassa suomalaisen Printsport Racingin Toyota GR Yaris Rally2 -autolla kilpaileva parivaljakko saa Ruotsissa vastaansa nipun kovia vastustajia Suomesta ja maailmalta.

Monte Carlon MM-ralli avasi perinteisesti tammikuussa WRC-kauden. Lisämielenkiintoa kisaan toi Toyotan Rally2-autojen ensiesiintyminen. Pajari ja Mälkönen olivat mukana kerryttämässä ajotuntumaa uuteen ajokkiin ja lopputuloksena oli Rally2-autojen viides tila.

Ruotsin lumella ajokin ja miehistön osalta odotukset ovat viidettä sijaa korkeammalla, sillä alla on hyvät testit ja ajokin vauhdista lumella on jo rohkaisevia tuloksia saatu.

– Auto tuntui varsin hyvältä lumioloissa. Saatiin hyvät testit ajettua tänne, sen suhteen olo on luottavainen, kun kauden ensimmäistä pistekisaa lähdetään ajamaan. Varmasti kokonaisuutenakin auton kehitysvaiheissa on ollut enemmän Ruotsin tyyppisiä tiestöjä käytössä kuin Monten, joten hyvä fiilis tässä on kaikkiaan, Pajari summaa.

Uumajan ympäristössä ajettava kilpailu starttaa torstaina illalla ja päättyy sunnuntaina iltapäivällä.

– Jos lunta tulee paljon, niin voihan se toki jotain vaikuttaa. On siellä kuitenkin jo WRC1-luokka hieman putsannut edellä tietä, joten eiköhän se meidän luokan sisällä ole jo sitten melko tasapuolinen olosuhde. Jos tiestöä ei ehditä auraamaan kunnolla, niin sinne vaan tulee sitten selkeä ura jossa pitäisi tarkasti pystyä ajamaan, Pajari kertoo. 

Torstaina kilpailussa ajetaan vain reilun viiden kilometrin mittainen pyrähdys yleisön iloksi, mutta perjantaina ohjelmassa on seitsemän erikoiskoetta, joilla mittaa on hieman alle 108 kilometriä.

Lauantaina ohjelmassa on myöskin seitsemän erikoiskoetta, mutta ajettavaa on silloin noin 126 kilometriä. Sunnuntain kolmella erikoiskokeella on kokonaismittaa hieman yli 61 kilometriä.

Reittiin on saatu mukaan hieman uuttakin jokaiselle pidemmälle ajopäivälle, mutta valtaosa reitistä on kuitenkin jollain tasolla tuttua. Minimitavoitteena suomalaiskaksikolla kisasta on vähintäänkin viimevuotinen sijoitus.

– Vähän on uutta ja aika paljon vanhaa, mutta kiva että siellä on sitä uuttakin välissä. Viime vuonna oltiin kolmansia, joten kyllä sen kaiketi täytyy olla se minimitavoite. Jos kaikki natsaa kohdalleen, niin miksei voitostakin ajettaisi, Pajari miettii.

Lue myös nämä

  • Uusimmat