Toyotan rallitiimin testaama ”uusi ratkaisu” hämäsi pahemman kerran – ”Sai minut hymyilemään”

Toyotan testeissä nähty ratkaisu ei ollutkaan päivitys tallin Rally1-kilpuriin.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä vauhdissa Toyotan Rally1-autolla. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan WRC-talli valmistautui viikonlopun ja alkuviikon aikana Meksikon MM-ralliin ajamalla testit Espanjassa. Testeistä julkaistujen videoiden perusteella vaikutti siltä, että Toyota kokeili GR Yaris Rally1 -auton keulassa uutta päivitystä.

Jäähdyttimen edessä oli uudenlainen suojakoteloratkaisu, jonka uumoiltiin vähentävän ilmanvastusta.

– Näin sosiaalisessa mediassa käytyä keskustelua keulan uudesta aerodynamiikkaosasta. Se sai minut hymyilemään, Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler veisteli DirtFish-sivuston mukaan.

Fowlerin mukaan testeissä käytetyn ratkaisun takana oli yksinkertainen syy.

– Espanjassa lämpötila oli kahdeksan astetta. Meksikossa on 30 astetta lämmintä. Tämä on tapa saada auto käymään kuumempana, Fowler perusteli.

– Peitämme useita ilmanottoaukkoja ja saamme auton uskomaan, että se on ylhäällä Meksikossa, vaikkei se olekaan.

Meksikossa Rally1-autot viedään ensimmäistä kertaa ohueen ilmanalaan jopa 2 700 metrin korkeuteen merenpinnasta. Kun tähän yhdistetään korkea lämpötila, kilpurit joutuvat varmasti kovaan koetukseen.

WRC-tallit eivät saa testata autojaan Euroopan ulkopuolella. Tähän aikaan vuodesta Euroopassa ei ole mahdollisuutta testata Meksikon kaltaisissa olosuhteissa, joten olosuhteita pitää simuloida.

– Peittämällä ilmanottoaukkoja ja tekemällä muita toimenpiteitä voimme saada auton uskomaan, että se on jossain muualla. Testitiemme oli ihan hyvä. Teimme töitä myös moottorin parissa, ja veimme sen keinotekoisesti 2 700 metriin.

– Meksikossa ajetaan 2 000-2 700 metrissä, joten pystyimme näyttämään kuljettajille, millainen suorituskyky siellä on, Fowler sanoi.

Meksikon MM-ralli ajetaan 16.-19. maaliskuuta.

Katso alta, kuinka Esapekka Lapin kilpurille kävi Meksikon MM-rallissa vuonna 2020.

Lue myös nämä

  • Uusimmat