Toyotan WRC-talli valmistautui viikonlopun ja alkuviikon aikana Meksikon MM-ralliin ajamalla testit Espanjassa. Testeistä julkaistujen videoiden perusteella vaikutti siltä, että Toyota kokeili GR Yaris Rally1 -auton keulassa uutta päivitystä.
Jäähdyttimen edessä oli uudenlainen suojakoteloratkaisu, jonka uumoiltiin vähentävän ilmanvastusta.
– Näin sosiaalisessa mediassa käytyä keskustelua keulan uudesta aerodynamiikkaosasta. Se sai minut hymyilemään, Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler veisteli DirtFish-sivuston mukaan.
Fowlerin mukaan testeissä käytetyn ratkaisun takana oli yksinkertainen syy.
– Espanjassa lämpötila oli kahdeksan astetta. Meksikossa on 30 astetta lämmintä. Tämä on tapa saada auto käymään kuumempana, Fowler perusteli.
– Peitämme useita ilmanottoaukkoja ja saamme auton uskomaan, että se on ylhäällä Meksikossa, vaikkei se olekaan.
Meksikossa Rally1-autot viedään ensimmäistä kertaa ohueen ilmanalaan jopa 2 700 metrin korkeuteen merenpinnasta. Kun tähän yhdistetään korkea lämpötila, kilpurit joutuvat varmasti kovaan koetukseen.
WRC-tallit eivät saa testata autojaan Euroopan ulkopuolella. Tähän aikaan vuodesta Euroopassa ei ole mahdollisuutta testata Meksikon kaltaisissa olosuhteissa, joten olosuhteita pitää simuloida.
– Peittämällä ilmanottoaukkoja ja tekemällä muita toimenpiteitä voimme saada auton uskomaan, että se on jossain muualla. Testitiemme oli ihan hyvä. Teimme töitä myös moottorin parissa, ja veimme sen keinotekoisesti 2 700 metriin.
– Meksikossa ajetaan 2 000-2 700 metrissä, joten pystyimme näyttämään kuljettajille, millainen suorituskyky siellä on, Fowler sanoi.
Meksikon MM-ralli ajetaan 16.-19. maaliskuuta.
Katso alta, kuinka Esapekka Lapin kilpurille kävi Meksikon MM-rallissa vuonna 2020.