Toyota ajaa testinsä Almerían seudulla Kaakkois-Espanjassa. Euroopassa ei juuri parempaa paikkaa löydy tähän aikaan vuodesta Meksikon rallin testiä varten. Korkeuseroja on jonkin verran, mutta lämpötilat jäävät Meksikon helteistä. Takamoto Katsuta aloitti tallin testit perjantaina ja lauantaina rattiin pääsi puolustava maailmanmestari, joka tällä viikolla piipahti myös testaamassa uutta Toyotan Rally2-autoa.
Lue myös: No nyt! Kalle Rovanperä testasi Toyotan uutta ralliautoa
Jari-Matti Latvalan johtama Toyota kokeilee testeissä uutta ratkaisua auton keulassa. Jäähdyttimen edessä on uudenlainen suojakoteloratkaisu. WRC-autojen aerodynamiikkaan pureutuvan WRC Wings-sivuston mukaan ideana on vähentää ilmanvastusta, mutta samalla suojella jäähdytintä ja kuitenkin turvata riittävä ilmanotto auton moottorille.
Toyota testing new solutions to reduce drag at the front of the GR Yaris #Rally1 while trying to keep the cooling capacity intact, during today's #RallyMexico PET tests with @KalleRovanpera & @JonneHalttunen
— WRCWings (@llluis555) February 25, 2023
📸 from @hugo_blancher video #WRClive #WRCliveES #WRCjp @RallyMexico pic.twitter.com/DRA3GChDVN
Toyotalle Espanjan testit ovat erittäin tärkeät, sillä viime vuonna tiimi oli ongelmissa Meksikon kaltaisissa Sardinian ja Kreikan MM-ralleissa, joissa se jäi tyystin ilman palkintosijoja. Tallipomo Latvalan mukaan talli on talvitauon aikana etsinyt kuumeisesti parannuksia kovalle ja rajulle sorapinnalle.
– Sekä testit että tuleva Meksikon ralli ovat meille hyvin tärkeitä, sillä viime vuonna olimme sellaisissa olosuhteissa ongelmissa. Juuri kova sorapinnoite ja kovat renkaat olivat meille vaikea olosuhde, Latvala sanoi tällä viikolla Autosportin sivuilla.
Katso alapuolelta Rovanperän tyylinäyte lauantain testirupeamasta Almeríassa.