Quantcast

Toyota-tähdeltä suoraa puhetta uusista Rally1-kilpureista – ”Auton rajat ovat vielä hakusessa”

Toyotan walesilaiskuski Elfyn Evans on yksi suurimmista mestarisuosikeista rallin MM-sarjan kaudella 2022.
Elfyn Evans
Elfyn Evans. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Evans on kahdella edellisellä kaudella napannut hopeamitalin tallikaverinsa Sebastien Ogierin jälkeen. Tänä vuonna Ogier ajaa kuitenkin enää valikoituja MM-ralleja, joten uudelle mestarille on tilausta.

Vaikka paineita on lyöty Evansin suuntaan, ei mies suostu ottamaan ennakkosuosikin viittaa harteilleen.

– Jotkut voivat olla asiasta hieman eri mieltä. Rehellisesti sanottuna tilanne on aika auki, kun kaikki aloittavat uusilla autoilla. On vaikeaa arvioida, missä olemme suorituskyvyn suhteen ja miten eri kuskit sopeutuvat uuteen teknologiaan, Evans sanoi MM-sarjan lanseeraustilaisuudessa Salzburgissa viime lauantaina.

– Mitään ei voi ottaa itsestäänselvyytenä. Uskon, että edessä on entistäkin enemmän töitä. Yritämme varmasti parhaamme ja tavoite on aina mestaruus.

Torstaina alkavassa Monte Carlon MM-rallissa kuljettajat ajavat ensimmäistä kertaa kisaolosuhteissa uusilla Rally1-hybridiautoilla. Edessä on iso sopeutuminen, sillä moni asia muuttuu vanhoihin WRC-autoihin verrattuna.

– Kuten kaikki ovat kertoneet, on meillä takana iso työ tämän auton kanssa. Olemme ajaneet ihan kohtuullisen määrän testiä, mutta silti auton rajat ovat vielä hakusessa. Kaikki tuntuu uudelta, mutta tilanne on sama kaikille. On mielenkiintoista nähdä, miten pärjäämme ja miten sopeudumme uuteen autoon, Evans summasi.

Walesilaiskuski myöntää, että ainakin hänen itsensä osalta sopeutuminen on vielä kesken.

– Henkilökohtaisesti minusta tuntuu, etten ole vielä sillä (luottamuksen) tasolla, millä pitäisi, mutta uskon, että muillakin on sama tilanne. Olen aika kranttu säätöjen suhteen, kun kaikki on uutta. Luulen, että menee vielä jonkin aikaa, että saan täyden luoton autoon, Evans kommentoi Motorsport.comin sivuilla.

Katso alapuolelta Monzan MM-rallin parhaat palat. Juttu jatkuu videon jälkeen. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,393476″ ap mute]

Hybridiyksikkö tuottaa hetkellisesti kuljettajille 134 hevosvoimaa lisää potkua. Käytännössä homma toimii niin, että jarrutuksissa akkuja ladataan ja kiihdytyksissä energiaa vapautuu. Jos jalka kuitenkin eksyy jarrulle kesken kiihdytyksen, keskeytyy ylimääräinen voimantuotto.

– Jos on muutamakin hidas risteys, missä sitä ei saa käyttöönsä, tekee se ison eron ajoissa. Se on hyvin kriittinen elementti ajamisessa uusilla autoilla ja se korostuu tietyissä ralleissa, Evans ruotii.

– Jos on todella liukasta, ei ylimääräisellä teholla ole niin väliä, mutta kuivalla asvaltilla siitä saa ison hyödyn. Kaikki tuntuu vielä jotenkin todella uudelta.

Monte Carlon MM-ralli käynnistyy torstai-iltana kahdella pimeässä ajettavalla erikoiskokeella.

Lue myös nämä

  • Uusimmat