Teemu Sunisella unelmapaikka tehdä uusi läpimurto – ”Jos tuloksia ei tule, homma ei pitkään jatku”

Teemu Sunisen kärsivällinen työ palkittiin kesäkuun alkupuolella, kun Hyundain WRC-talli ilmoitti suomalaiskuskin ajavan pääluokan autolla Viron ja Suomen MM-ralleissa.
Mikko Markkula ja Teemu Suninen
Kartanlukija Mikko Markkula ja Teemu Suninen. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suninen ajoi monta vuotta M-Sport Fordin rallitallissa, kunnes vaihtoi vuoden 2021 lopulla Hyundaille. Heti Monzan rallissa tuon vuoden marraskuussa Suninen sai ajaa WRC-autolla, kun Ott Tänak jätti kisan perhesyistä väliin.

Sen jälkeen jokelalainen on kuitenkin joutunut viettämään aikaa Rally2-auton ratissa jo puolentoista vuoden aikana. Hyvä kehitystyö Hyundain WRC2-tiimissä sekä onnistuneet testit pääluokan autolla kuitenkin vakuuttivat Hyundain johdon lopullisesti ja sopimus julkaistiin.

– On tietysti hieno juttu, että saatiin homma maaliin. Vähän on sellainen fiilis, että nyt saadaan kunnon mahdollisuus. Pitäisi olla kohtuu kilpailukykyinen auto ja hyvät tiimikaverit, mihin verrata vauhtia. Enää ei tarvitse kuin menon maittaa, Suninen kommentoi tunnelmiaan Rallit.fille muutama viikko sopimuksen jälkeen.

Toistaiseksi Hyundai on tiedottanut vain Viron ja Suomen ralleista Sunisen osalta pääluokassa, mutta mahdollista on, että myös lisäkisoja tulee kauden lopulla. Esimerkiksi Chilen nopea sorakisa olisi profiililtaan täydellinen Suniselle.

– Sen näkee oikeastaan sitten. Luulen, että he haluavat varmasti katsoa ensin pari rallia, missä mennään ja mihin suuntaan homma lähtee. Katsotaan sitten noiden kisojen jälkeen, mikä on suoritustaso ja motiivit kenelläkin, Suninen sanoo.

Suomalaisässän manageri Timo Jouhki on puhunut mediassa, että Sunisen sopimus on pidempi kuin vain tämän kauden ajan. Suninen muistuttaa kuitenkin realiteeteista. Kolmoskuskin roolissa tärkeintä olisi tuoda auto maaliin Virossa sekä Suomessa, ja mielellään kohtuullisilla sijoilla.

– Faktahan on se, että tuloksia silti vaaditaan. Se on nyt hyvä, että on pidemmän tähtäimen suunnitelmia olemassa. Täytyy olla siihen tyytyväinen, että siellä on tiimin puolelta luottoa. Kyllähän kaikki tietää, että jos suorituksia ei tule, niin ei homma pitkään jatku, vaikka olisi millainen sopimus, Suninen toteaa.

Vaikka Suniselta löytyy kokemusta WRC-autosta useamman kisan verran monelta eri kaudelta, ovat uudet Rally1-hybridiautot kuitenkin miehelle varsin uusi tuttavuus. Muut MM-sarjan huippunimet ovat ajaneet autoilla yli puolitoista vuotta, joten siinä mielessä tavoitteet nopeisiin sorakisoihin ovat hyvä pitää kohtuullisen maltillisina.

– En usko, että realiteetit ihan voittoon asti heti riittää tai sitten rallimaailmassa on jotain todella väärin, Suninen naurahtaa.

Viron MM-ralli ajetaan 20. – 23. heinäkuuta.

Katso alapuolelta viime kesän Viron MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat