Suninen pääsi viime kaudella ajamaan rallin MM-sarjassa neljä osakilpailua ja suoriutui urakastaan hyvin nousujohteisesti.
Suninen pääsi ajamaan Hyundain Rally1-autolla Virossa, Suomessa, Chilessä sekä Keski-Euroopassa. Käyrä oli etenkin sorakisoissa nouseva. Virossa Suninen oli viides ja Suomessa neljäs. Chilessä hän oli podium-vauhdissa, mutta lipsautti lopulta rallin lopulla ulos.
Tässä valossa oli yllättävää, että Hyundai valitsi ensi kauden Rally1-kuljettajakseen Sunisen sijasta Andreas Mikkelsenin.
Miten reagoit, kun sait kuulla Hyundain päätöksestä, Teemu Suninen?
– Ihan päälliköiden kanssa juteltiin, että kyllä me saatiin tietoa siitä hommasta jo ennen julkistusta ja jonkinlaista haisua siitä oli jo etukäteen, Suninen sanoi Rallit.fille.
– Yllätyinkö siitä itse? Joo ja ei. Tavallaan näin itse, että me ajettiin tuohon kohtaan aika hyvin. Ne kolme sorakilpailua, jotka ajoimme, niin vauhti oli koko ajan nousevaa. Chilessä olimme podium-vauhdissa ja kokonaisuutena olimme neljänneksi nopein soralla, Suninen ynnäili.
Keski-Euroopassa Suninen joutui jälleen uuden eteen, kun hän ajoi ensi kertaa asvaltilla Hyundain Rally1-autolla.
– Keski-Euroopassa olosuhteet olivat todella vaikeat. Olimme kuitenkin kuudensia, että ei sekään mikään huono tai epäonnistunut ralli ollut, Suninen sanoi.
Suninen on tietysti Hyundain päätökseen pettynyt, mutta katkeralta suomalainen ei vaikuta.
– Se ei sitten tuossa kohtaa riittänyt heille. Ikävä homma. En tiedä sitten, kuka siinä olisi sitten kovempaa ajanut, Suninen mietti.
Suninen sanoi kuitenkin suoraan, että hän kuuluisi omasta mielestään pääluokkaan.
– Olihan se tietysti iso pettymys. Kyllä mä koen, että mun paikka on siellä. Jos kolmen kisan treenillä pystyy ajamaan podium-vauhtia, niin koen kyllä, että mä sinne kuuluisin. Ainakin vauhdillisesti olisi kiva olla siellä. Tiimi oli kuitenkin tyytyväinen, että pystyin autoa kehittämään ja monta osa-aluetta siinä oli kunnossa, Suninen pohti.
– Tämä on kuitenkin bisnestä ja markkinointia sekä tiimityötä. En ollut siihen sitten parhaalla tavalla soveltuva. Rallimaailmassa on jo Kalle (Rovanperä) ja (Esapekka) Lappi ja he vievät tietysti Suomi-markkinoita. Ehkä he kuvittelivat, että mun kuljettajaprofiili on aika samanlainen EP:n kanssa, Suninen jatkoi.
Suninen ei ole kuitenkaan täysin samaa mieltä.
– Mä en itse ihan sen kannalla ole. Minulle raffimmat sorarallit ovat suurempi vahvuus. Olen kuitenkin pystynyt ajamaan podiumille Sardiniassa ja Portugalissa ja Chilessä olimme nyt podium-vauhdissa. Eikä huonosti ole Turkkikaan mennyt, mutta nämä on näitä, Suninen sanoi.
Ovatko sinun ja Esapekka Lapin ajotyylit liian lähellä toisiaan?
– Voihan se olla ja tavallaan ymmärrän heidänkin näkökulman. Eiväthän he ole nähneet ajamistani raffeimmissa ralleissa Rally1:llä. Sitäkin on kuitenkin vaikea arvioida ja se on spekulaatiota. Mullakin se on vain paras arvaus, että olisinko ollut hyvä vai en raffeissa ralleissa. Historia näyttää sen, että olen ollut. Chile nyt on vähän raffimpaa ja hitaampaa kuin Suomi ja Viro, eikä se nyt huonosti mennyt. Mutta mitään faktaa ei ole, eikä sitä välttämättä ensi vuonnakaan Rally1-autoilla tule ainakaan Hyundailla, Suninen vastasi.
Hyundain ratkaisulle on vaikea keksiä pelkästään urheilullisia syitä. Rallit.fin tietojen mukaan hyvää pataa Mikkelsenin kanssa oleva Hyundain tähtikuljettaja Thierry Neuville olisi junaillut tai ainakin ollut isosti myötävaikuttamassa siihen, että Mikkelsen saisi paikan tallista Sunisen sijaan.
– No, se jää jokaisen itsensä tulkittavaksi. Mutta ehkä he sitten saavat yhdessä parempia tuloksia aikaan. Toivotaan ainakin, Suninen tyytyi toteamaan.
Suninen ei myöskään lähde siihen leikkiin, että hän lähtisi arvailemaan, olisiko hän saanut aikaan parempia tuloksia kuin nyt valituksi tullut porukka.
– Sehän on täysin turhaa spekulointia. Pitäisi olla samoissa kilpailuissa samalla autolla, niin pystyisi siihen vastaamaan. Mutta kyllä mä koen kuitenkin, että olisin siellä paikan ansainnut. Hyvää kehitystä näytin ja motivaatiota olisi ollut ajaa koko kausi. Osa-aikaisuus näyttää olevan kuitenkin vähän trendi tuolla, Suninen sanoi.
Sunisen ensi vuoden kuviot eivät ole vielä selvillä. Tavoitteena olisi saada alle mahdollisimman monta kilpailua ensi kaudella.
– Katsotaan nyt, mihin suuntaan se menee ja onko se ensi vuonna sitten hyvä juttu ja kuinka lyhyen tähtäimen juttu tuo on. Se on toki tiimin oma asia valita kuljettajat. He ovat katsoneet parhaaksi tuollaisen paketin, Suninen linjasi.
Ensi vuoden suunnitelmat ovat kuitenkin mielessä jo kristallin kirkkaana.
– Jatketaan yrittämistä, ei siinä muu auta. Markkinoilla pitää pysyä, Suninen linjasi.