Nykyinen testausmäärä vaikeuttaa nuorien kuljettajien nousua MM-sarjan pääluokkaan.
Tämän tietää erityisen hyvin Teemu Suninen, joka nousi kesken viime kauden rallin MM-sarjan pääluokkaan.
Nykyiset Rally1-autot ovat sen verran radikaalisti erilaisia kuin alempien luokkien autot, että alemmista luokista tulevalla kuljettajalla kestää kohtuuttoman kauan päästä niiden kanssa sinuiksi.
– Testirajoitukset ovat vaikeita, Suninen sanoi Dirtfishille.
– Sanoisin, että suurin osa ihmisistä ei ymmärrä sitä, että ei ole helppoa hypätä puoleksi päiväksi tai yhdeksi päiväksi autoon ja jatkaa siitä suoraan ralliin. Testiaikaa on liian vähän, Suninen jatkoi.
– Nämä nykyautot ovat niin erilaisia, mitä meillä oli viimeiset kymmenen vuotta, Suninen sanoi.
Suninen ajoi viime kaudella neljä rallia MM-sarjan pääluokassa Hyundain Rally1-autolla. Sunisen urakka alkoi kesällä Virosta ja Suomesta, mutta vasta kolmannessa kilpailussa Chilessä suomalainen tunsi olevansa sinut auton kanssa.
– Vasta kolmannessa rallissani Rally1-autolla Chilessä tunsin ymmärtäväni hybridin käyttäytymistä ja siellä voin keskittyä vain ajamiseen. Se muutti sitten, palkintosija vauhdissa Chilessä ollut Suninen havainnollisti.
Viron, Suomen ja Chilen jälkeen pinta kuitenkin vaihtui soralta asvalttiin ja se toi jälleen eteen aivan uudenlaisen haasteen.
– Mutta Keski-Eurooppaan tultaessa auto oli taas hyvin erilainen. Auto toimii hyvin eri tavalla asvaltilla. Uskoisin, että voisimme löytää yhden ylimääräisen testipäivän auttaaksemme nuoria kuljettajia, Suninen toivoi.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on Sunisen kanssa samaa mieltä.
– Tällä hetkellä jokaisella kuljettajalla on vain yksi testipäivä yhtä rallia kohden. Se on liian vähän, Latvala sanoi.
– On erittäin vaikeaa tulla testaamaan sellaisella aikataululla, Latvala jatkoi.
Latvalan mukaan yksi ylimääräinen testauspäivä ei toisi tiimeille kohtuuttomasti lisää kustannuksia.
– Suurin kustannus tulee logistiikasta. Mutta jos testaat vaikka yhden päivän Portugalissa, niin ei sillä yhdellä ylimääräisellä päivällä ole enää niin suurta vaikutusta kustannuksiin, Latvala sanoi.