Teemu Suninen pääsee Hyundain WRC-auton rattiin rallikauden päättävässä Monzan osakilpailussa ensi viikolla.
Suomalaiskuski saa hienon näyttöpaikan osoittaa taitonsa viimeisessä rallissa nykyisillä WRC-autoilla. Viimeiset pari vuotta M-Sport Fordin kalustolla MM-sarjassa ovat olleet tuskaisia, kun talousongelmien vuoksi testejä ei ajettu. Brittitiimin kaikki keskittyminen on ollut ensi kauden uuden Rally1-auton kehitystyössä, ja Ford-kuskit ovatkin joutuneet tarpomaan MM-ralleja läpi käytetyillä osilla, mikä on aiheuttanut puutteellista suorituskykyä.
Suninen testasi Hyundain i20 WRC:tä viime perjantaina Italiassa. Sitä ennen hän seurasi tarkasti belgialaistähti Thierry Neuvillen testipäivää torstaina.
– Rehellisesti sanottuna yllätyin, kuinka nopeasti löysin hyvän fiiliksen auton kanssa. Se tuntui helpolta ajettavalta. Oli hyvä olla ensin Thierryn testeissä mukana ja seurata vähän, mitä hän tekee auton kanssa, Suninen summaa Dirtfishin verkkosivuilla.
Sunisen tilaisuus Monzassa aukeni, kun Hyundain tehdaskuski Ott Tänak ilmoitti jättävänsä kauden päätösrallin väliin perhesyistä. Monzassa alla on ensimmäistä kertaa jonkun muun valmistajan kuin Fordin WRC-auto.
– Ei ole reilua tehdä vertailua Fiestaan. Ajoin Fordilla todella paljon ja nyt tällä autolla olen ajanut vasta yhden päivän. Tunsin kuitenkin nopeasti oloni kotoisaksi Hyundain ratissa. Se totteli ohjausta todella nätisti, Suninen kertoo.
Hyundain WRC-auton hankalasta ajettavuudesta on liikkunut paljon puheita, mutta ainakaan Suninen ei tätä siis allekirjoittanut. Silti edessä voi olla paljon yllätyksiä, kun Monzan MM-ralli ensi viikolla starttaa.
– Ei minulla toki ollut kovin paljon aikaa keskittyä kaikkiin eri osa-alueisiin ja säätöihin. Keskilukon osalta esimerkiksi valitsin samat säädöt kuin muut kuskit olivat jo aiemmin tehneet. Yhden päivän aikana ei ehdi kaikkia juttuja hienosäätää. Varmasti minun täytyy vielä kisassa sopeutua autoon, mutta odotan siitä huolimatta rallia erittäin innoissani.
Monzassa ajetaan perinteisten vuoristopätkien lisäksi noin puolet legendaarisen moottoriradan ympärillä. Ratapätkät ovat luonteeltaan hyvin erilaisia kuin mitä Suninen pääsi testissä ajamaan.
– Ratapätkät ovat kuin yleisöerikoiskokeita. Toivottavasti shakedownissa on paljon todella tiukkoja neulansilmämutkia, joissa voin oppia, miten auto niissä käyttäytyy. Niissä kohdissa on oltava erittäin tarkka ja vedettävä ihan senttien päästä ratavalleista, Suninen miettii.
– Siellä voi voittaa paljon, mutta toisaalta esteet eivät liiku, joten siellä voi myös nopeasti hävitä rallin.
Sunisen ja Neuvillen lisäksi Hyundain WRC-autoa Monzassa ajaa Dani Sordo sekä satelliittitalli 2C Competitionin väreissä kaasutteleva Oliver Solberg.
Monzan MM-ralli ajetaan 18.-21. marraskuuta.
Katso alapuolelta viime vuoden Monzan MM-rallin parhaat palat.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,358031″ ap mute]