Teemu Asunmaa puolustavana Suomen mestarina uuteen kauteen – ”Aina pitää voitosta ajaa”

Teemu Asunmaa
Teemu Asunmaa. Kuva: Jari Nurminen / RPF
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin SM-sarjan kauden 2020 avausosakilpailu, Arctic Lapland Rally, eli tuttavallisemmin Tunturiralli, ajetaan tulevana viikonloppuna Rovaniemen ympäristössä.

SM1-luokan hallitsevana mestarina kauteen starttaa Teemu Asunmaa, joka tänä vuonna kilpailee ensimmäistä kauttaan Skoda Fabia R5 -auton uudella kehitysversiolla.

– Nopeastihan tämä kauden alku taas tuli eteen. Olisihan tuossa saanut pidempikin tauko olla, mutta en tiedä onko sillä niin väliä, kiire tulee aina kuitenkin. On sitten kuinka ajoissa liikkeellä tahansa, 32-vuotias Asunmaa naurahtaa.

Asunmaan kartanlukijana jatkaa Jani Salo, 44. Suurin muutos edellisiin kausiin nähden on uusi auto, joka katsojan silmiin toki näyttää hyvinkin paljon siltä vanhalta. Merkki on edelleen Skoda ja malli tshekkimerkin rallihistorian menestyksekkäin eli Fabia R5. Nimen perään tullut Evo-merkintä kertoo sen olennaisen, eli kyseessä on Fabia R5 -auton kehitysversio.

– Pieniä kehitysjuttuja siinä on, mutta ei mitään maata mullistavaa. Ohjauksessa ja jarruissa on muutoksia. Paljon pieniä asioita on erilaista kuin vanhassa autossa. Senhän näkee sitten vasta sitten, kun on pari kilpailua ajanut, että mikä se oikeasti on. Asialliselta se vaikuttaa, Asunmaa kommentoi loppuvuodesta vastaanottamaansa uutta autoa.

Asunmaa myöntää, että tänä talvena on testiä ajettu enemmän kuin koskaan aiemmin.

– Reilun kolmen rallin verran. Rengastestiä ajettiin Pirellille pari päivää, siinä tuli aika hyvin kilometrejä. Varsinaista auton testiä ajettiin kolmella eri tiellä. Yllättävän hyvin auto toimii, ei mitään isoja murheita ollut, Asunmaa kehuu.

Viimevuotiseen tapaan Asunmaa jatkaa myös tänä vuonna yhteistyötä Toni Gardemeisterin johtaman TGS Worldwide -tiimin kanssa. Tiimikavereina ajavat Emil Lindholm ja Mikko Heikkilä. Asunmaa ehti kilpailla Skodan vanhemmalla versiolla kolme täyttä kautta, mutta uuteen kehitysversioon siirtyminen ei rallin nelinkertaisen Suomen mestarin mukaan ole tuonut juurikaan mitään uutta opeteltavaa.

– Se on kuitenkin aika saman tyyppinen kaikilta ratkaisuiltaan kuin vanha oli. On hyvä, jos Evo olisi tässä kohtaa yhtä nopea kuin vanha auto, koska kyseessä on periaatteessa kuitenkin vielä ihan raakile. Mutta todellisen suorituskyvynhän näkee vasta kilpailuissa. Jos sitä saadaan menemään eteenpäin, niin varmasti kesällä, alkusyksystä se on aika hyvä peli, Asunmaa pohtii uuden auton kilpailukykyä.

Asunmaan oma tavoite kauden avaukseen on selvä. Mestaruusjahti olisi tottakai parasta aloittaa nappaamalla Rovaniemeltä täysi pistepotti. Rallin SM-sarjassa ajetaan tänä vuonna kuusi osakilpailua, kun aiempina vuosina osakilpailuja on ollut seitsemän.

– Ainahan sitä pitäisi voitosta koittaa lähteä ajamaan. Pitkä ralli, pitää katsoa miten lähtee kulkemaan. Hyvät pisteet tottakai on tärkeää saada heti kauden avauksesta, viime vuonna Tunturirallissa toiseksi ajanut Asunmaa korostaa.

Lue myös nämä