Tade Lario metsästää luokkavoittoa MM-rallissa

Tade Lario. Kuva: Honza Fronek.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Helsinkiläinen rallikuljettaja Taisko ”Tade” Lario ja kartanlukija Tatu Hämäläinen palasivat pitkästä aikaa tositoimiin torstai-iltana käynnistyneen Sardinian MM-rallin myötä. Suomalaiskaksikko aloitti päivän olemalla ensin aamun testierikoiskokeella WRC3-autoista nopein ja illan lyhyellä avauspätkällä vauhti oli myös kunnossa. 

– Hyvillä filiksillä aloitettiin tämä ralli. Oli mukava päästä neljän kuukauden tauon jälkeen ajamaan kilpaa. Shakedownissa aamulla haettiin vaan ajotuntumaa ja totuteltiin taas nuotista ajamista, Lario summasi.

– Aika maltilla otettiin tänään, eikä ihan hampaat irvessä menty. Yleisöpätkä vain kurvailtiin läpi. Vauhtia voi vielä kiristää.

CHL Sport Auto –tiimissä ajava Lario povaa heti kisan todellisesta avauspäivästä perjantaista kovaa haastetta. Edessä on kahdeksan erikoiskoetta ja liki 150 ek-kilometriä. Lario kuitenkin luottaa, että Peugeot 208 R2 selvittää haasteen 22-vuotiaan suomalaislupauksen taitavassa ohjauksessa.

– Huomenna perjantaina onkin sitten jo tiukka päivä. Se on rallin pisin ja haastavin päivä. Pätkät ovat tosi karkeita ja kivisiä. Yritetään tietysti ajaa ehjä päivä, jonka jälkeen on kiva jatkaa kisaa, Lario pohdiskeli.

– Esimerkiksi perjantain avauspätkällä meillä on yli 50 sivua nuottia, joten mutkaa on mutkan perään. Hirveän tarkkana on oltava, sillä kiviä on sekä sisällä että ulkona.

Lario ja Hämäläinen lähtevät tavoittelemaan WRC3-luokan voittoa, mikä nostaisi suomalaiset tiukasti mukaan sarjan mestaruustaisteluun. Maltti on valttia kivisillä ja teknisillä erikoiskokeilla.

– Ajamisen pitää olla tosi tarkkaa. Yksikin virhe voi päättää kisan. Se vaatii keskittymistä ja malttia. Kärki menee aina kovaa, mutta luokkavoittoa me haetaan. Siitä olisi mukava jatkaa mestaruuskamppailua, Lario paaluttaa.

– Tässä kisassa ei tarvitse liikaa täysillä ajaa. Isoja kiviä on paljon ja niiden kanssa pitää olla tarkkana. Kun tullaan kaksivetoisella autolla nelivetoisten perässä, niin se on aina haastavaa. On tärkeää välttää rengasrikkoja, vaikka ne ovatkin hyvin mahdollisia.

Sardinian MM-ralli päättyy sunnuntaina. Ohjelmassa on yhteensä 20 erikoiskoetta.

Lue myös nämä