Täältä tulee nega-Ott ja dissaa kaiken – ”Ei mitään tekemistä urheilun kanssa”

Vuosi sitten Ott Tänak noitui Hyundaitaan oikeastaan koko Jyväskylän MM-rallin ajan mainiten sen esimerkiksi mahdottomaksi ajettavaksi, mutta huristi silti kilpailun voittoon.
Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Nyt alla on selvästi pienemmillä resursseilla operoivan M-Sportin Ford, mutta noituminen loisti torstain mediatilaisuudessa poissaolollaan. Huolimatta siitä, että aamun testierikoiskokeen jälkeen Tänak totesi, että Puma elää jonkinlaisten sähköongelmien vuoksi täysin omaa elämäänsä.

Hetkeä myöhemmin hän oli kuitenkin seesteinen kuin rallitoimittaja maanantaiaamuna.

– Joidenkin sähkökytkimien kanssa oli pieniä ongelmia, mutta ei mitään, mikä vaikuttaisi suorituskykyymme. No big deal, shakedownissa neljänneksi nopeimman ajan porhaltanut Tänak kuittasi.

Virolainen on rallimaestro Sebastien Loebin ohella ainoa ulkomaalainen, joka on voittanut Jyväskylässä kolme kertaa. Neljäs ykköstila luonnollisesti houkuttelisi, mutta negaa säästelemätön Tänak on ennen kaikkea raaka realisti.

– Ainahan sitä toivoisi voittavansa. Tämähän selviää viikonlopun aikana. Kalle (Rovanperä) ja Esapekka (Lappi) ovat hyvässä rytmissä ja kummankin tehdasauto on erinomainen. He ovat ennakkosuosikkeja, mutta yritetään parhaamme, vuosien 2018. 2019 ja 2022 voittaja lausui.

Viime vuoden voittoaan vikuriksi mainitsemallaan Hyundailla hän piti yllätyksenä.

– Vuosi sitten täällä ajettiin ensimmäistä kertaa Rally 1 -autoilla. Meillä oli siinä hyvä yllätysmomentti silloin. Tällä kertaa tämä on eri tarina, yllätysmomenttia ei ole.

Tänak ei tunnetusti arkaile sanoa, jos autossa on vikaa. Hän ei myöskään säästele pohtiessaan anemiasta kärsivän lajin tilaa.

– Varmasti kaikilla on jotain kehittämisajatuksia. Jos palataan ajassa kuusi-seitsemän vuotta taakse päin, niin uusien sääntöjen myötä rallin ajateltiin saavan jonkinlaisen uuden kickstartin. Autoista tuli houkuttelevampia ja kiinnostus lajia kohtaan kasvoi, mutta jotenkin pysähdyimme kuitenkin siihen tilanteeseen, eikä seuraavaa vaihdetta enää löytynyt, Tänak tuumasi.

– Nyt olemme tilanteessa, jossa koko laji voi nykymenolla kuolla. Promoottorin täytyy keksiä jotain, hän vaati.

Tuore sääntöuudistus tuo sunnuntai-iltapäivälle Himokseen rengashuollon ennen power stagea. Siinä on mahdollisuus vaihtaa halutessaan vaikka kaikki neljä pyörää. Talli saa avustaa miehistöä yhden pienen ajoneuvon (farmari-/pakettiauto) ja kahden mekaanikon voimin. 

Nämä rengashuoltoajoneuvot saavat tulla alueelle aikaisintaan 15 minuuttia ennen oman auton arvioitua tuloaikaa, ja niiden on poistuttava välittömästi, kun auto on lähtenyt aikatarkastusasemalta. Rally1-autot saavat käyttää MM-rallissa maksimissaan 28 rengasta viikonlopun aikana, eikä rengashuoltosääntö kasvata renkaiden kokonaismäärää.

– Ei tällä ole oikeastaan mitään tekemistä urheilun kanssa, se on enemmän markkinointiasia, Tänak murahti.

Katso alapuolelta Suomen MM-rallin testierikoiskokeen parhaat palat.

Lue myös nämä