Suomalaisvoitto jäämässä haaveeksi Sardinian MM-rallissa – ”Ei vaan ihan kynnet pidä”

Hyundai-kuljettaja Esapekka Lappi joutui lauantain aamupäivän erikoiskokeilla antautumaan Toyota-tähti Sebastien Ogierille.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kaksi aamun ensimmäistä pätkää sujuivat vielä tasatahtia Ogierin kanssa, mutta kahdella viimeisellä multimestari nykäisi 18 sekunnin eron suomalaiseen.

– Ei aamu mikään katastrofi ollut. Ei vaan ihan kynnet pidä johtopaikkaan. Meiltä loppui yksinkertaisesti renkaat. Lähdimme pätkille neljällä käytetyllä renkaalla. Ei se enää tarttunut, kun sisärenkaat olivat ihan slicksit. Yksi uusi rengas oli, mutta se meni tietenkin puhki, Lappi summasi.

Lappi ei lähde ottamaan turhia riskejä voittotaistelussa. Suomalaisen takana 6,5 sekunnin päässä on Hyundain tiimin ykköskuski Thierry Neuville, joten vaikuttaa siltä, että tarjolla on kolmas sija. Hyundai on nimittäin sekä puheillaan että toimillaan tällä kaudella osoittanut, että se nostaa aina Neuvillen Lapin edelle tuloksissa, jos vain siihen on mahdollisuus.

– Jatkamme sillä vauhdilla, mikä meillä on ollut. Joillain pätkillä se voi olla parempi kuin muilla. Ei pääty hyvin, jos tästä lähtee kyytiä nostamaan. Vauhdin on tultava luonnostaan, Lappi kertoi.

– Ei ole mitään syytä puskea kovempaa. Jos vauhti riittää, niin se riittää, mutta turhia riskejä en voiton takia ota.

Lauantaiaamuna nähtiin kaksi keskeytystä, kun sekä M-Sport Fordin Ott Tänakin että Toyotan Takamoto Katsutan autot menivät rikki isojen vesilammikoiden ylityksissä. Myös Toyotan Elfyn Evans koki saman kohtalon, mutta pääsi kuitenkin huoltoon saakka.

Lapille kilpatovereiden ongelmat tulivat uutena tietona. Suomalaiskuljettajan mukaan isoihin vesilammikoihin on ajettava varovasti.

– Ilmeisesti olen ollut tarpeeksi hidas, koska minulla ei ollut mitään ongelmia lätäköiden ylityksissä. Jos niihin menee liian kovaa, niin kai siellä voi rikkoa jotain. En tiennyt muiden ongelmista, Lappi totesi.

– Minä olen ajanut laidoista, ja tuntuu jopa, että ajan liian hiljaa niihin, mutta ilmeisesti se on ihan ookoo. Nyt ainakin vahvistui se ajatus, ettei kovempaa kannata niihin ajaa, ettei mitään mene rikki.

Myös kartanlukijalla on oma tehtävänsä ”vesiesteissä”.

– Kartturi painaa sellaista splashvalvea, eli moottorin imuilman ottaminen menee tukkoon, jottei vesi mene moottoriin sitä kautta. Kai se meillä toimii ihan hyvin, kun ei ole ollut mitään ongelmia. Olen muutenkin mennyt niihin paikkoihin siten, että keula on ylhäällä, Lappi kuvaili.

Sardinian MM-rallissa ajetaan lauantaina vielä neljä erikoiskoetta.

Katso alapuolelta Sardinian MM-rallin lauantaiaamun erikoiskokeiden parhaat palat.

Lue myös nämä