Suomalaistoivo avaa MM-kautensa Ruotsista – ”Fiksu ajo ja rallin maaliin”

Roope Korhonen ja Anssi Viinikka aloittavat WRC3-luokan MM-kauden Ruotsin lumilta tällä viikolla.
Anssi Viinikka ja Roope Korhonen
Anssi Viinikka ja Roope Korhonen. Kuva: Merita Mäkinen/Meritapix
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Luokan hallitseva Suomen mestarikaksikko palaa tutun auton ohjaamoon tavoitteenaan ajaa Uumajassa luokan kärkisijoista.

Suomalaiskaksikko taistelee Rautio Motorsportin Ford Fiesta Rally3:lla WRC3-luokan MM-pisteistä. Alla on uusi autoyksilö, joka saa kasteensa Ruotsin MM-rallissa. Ruotsissa luokan MM-pisteistä kilpailee kaikkiaan 13 WRC3-autokuntaa.

– Yksi päivä ajettiin Fordilla testiä Suomessa ennen Kuopion SM-rallia. Auto tuntui tutulta. Ei luokan autoihin tässä välissä muutoksia ole tullut. Ajan Ruotsissa Rautio Motorsportin uutta autoa ja kyse on auton ensimmäisestä rallista. Ajo-olosuhteet ovat täällä melko samanlaiset kuin Suomessa, rallin SM-sarjassa VW Polo R5:lla kilpaileva Korhonen summaa.

– Vähän on Tunturirallin tyylistä kapeaa tietä ja välillä isoa leveää tietä, kuten viimeksi Kuopiossa. Korkeuseroja ei ole niin paljoa kuin Suomessa.

Korhonen ja Viinikka ajoivat Viron MM-rallissa viime heinäkuussa, mutta nyt parivaljakon ohjelmassa on useampia kisoja MM-sarjassa. Tavoitteeksi on asetettu WRC3-luokan mestaruus kauden päätteeksi.

– Lähden Ruotsissa ajamaan ensimmäistä kertaa urallani MM-sarjaa. Pitkä ralli edessä, varsinkin näillä autoilla. Nyt näyttäisi siltä, että olosuhteet WRC3-autoille eivät ole kovin raa´at, mutta silti en usko, että voittoon tarvitsisi joka pätkälle pohjia ajaa, Korhonen miettii.

– Sellainen fiksu ajo ja rallin maaliin ilman suurempia murheita olisi tavoitteena. Lähdetään perjantaina katsomaan, minkälaista vauhtia muut kisassa ajavat. Alussa varmasti ajan tunnustelen ja seuraan, mitä muut tekevät. Sen verran kovaa kuitenkin, että emme anna muille liikaa tasoitusta heti alussa.

Korhonen ja Viinikka ajavat lähtönumerolla 49, joten varsinkin toisten ajolenkkien osalta luvassa on kamppailua.

– Kun pätkiä ajetaan toiseen kertaan, niin lähtöpaikallamme teissä on varmuudella jo syvät urat. Täällä on toisin paikoin hyvä polannejääpinta, mutta pienemmillä metsäautoteillä pinta on sellaista pakkautunutta ja helposti urautuvaa lunta, Korhonen summaa.

– Suomessa ei ole koskaan tarvinnut syvissä urissa ajaa, joten saas nähdä, miten ajo sellaisilla osuuksilla sujuu. Jos keli tästä kääntyy plussalle, niin se ajaminen menee pienen tien osuuksilla toisella kierroksella vain vaikeammaksi. Jos et pysy urassa niin auto lähtee varmasti lapasesta.

Katso alapuolelta, mitä Ruotsin MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä