Suomalainen rallipomo korjaa lehtikirjoituksia – ”Olen keskustellut Jari-Matin kanssa, mutta mikään ei ole varmaa”

Rallitiimi Rautio Motorsportin perustaja ja omistaja Markku Rautio on korjannut lausuntoaan, joka julkaistiin Kalajokilaakso-lehdessä aiemmin tällä viikolla.
Roope Korhonen
Roope Korhonen. Kuva: Jani Salonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kalajokilaaksossa julkaistiin tiimipäällikkö Raution kommentti, jonka mukaan tallin suojatti Roope Korhonen olisi saamassa Toyotan uuden Rally2-luokituksen auton käyttöönsä ensi kauden MM-ralleihin.

– Loppukauden Roope kisaa luokkaa ylempänä, koska silläkin kalustolla alle pitää saada runsaasti kilometrejä. Rally2-luokassa ajaminen on tärkeää senkin vuoksi, että ensi kaudella tulemme ajamaan kyseistä luokkaa Toyotan autoilla. Tarkoituksena on aloittaa kausi Ruotsin rallista. Sen lisäksi ohjelmassa on Tunturiralli, täysi SM-sarja sekä seitsemän MM-rallia, Rautio kertoi Kalajokilaakson mukaan.

Lue myös: Kalajokilaakso: Suomalainen rallitoivo saa Toyotan uuden kilpurin rallin MM-sarjaan

Toyotan Rally2-kilpuri on vielä kehitysvaiheessa, mutta sen on tarkoitus tulla markkinoille vuodenvaihteen jälkeen. Autoa kehitetään nimenomaan asiakastiimejä varten, eli tallit, kuten Rautio Motorsport, voivat halutessaan hankkia Toyota GR Yaris Rally2 -autoja käyttöönsä.

Rautio Motorsport on julkaissut tiedotteen, jossa Markku Rautio haluaa korjata Kalajokilaakso-lehden artikkelia.

– Sanoin, että meidän ykkösvaihtoehtomme on kilpailla Toyotan Rally2-autolla kaudella 2024. Olen Jari-Matin (Latvala) kanssa keskustellut asiasta, mutta mikään ei ole vielä varmaa, Rautio sanoo.

– Kukaan ei tiedä esimerkiksi, koska auto luokitellaan tai millaisiin tuotantomääriin he pystyvät auton ja varaosien suhteen. Jos Toyotan luokittelu siirtyy myöhemmäksi, niin markkinoilla on olemassa myös muita vaihtoehtoja, Rautio jatkaa.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoi aiemmin tänä kesänä, että Rally2-autoprojektissa on takaportti viivästykselle.

– Ensi vuoden alku on tällä hetkellä tavoite, mutta sitä ei ole kirkossa kuulutettu. Meillä on vielä kehityspuoli kesken. Jos kaikki kehitysasiat menevät hyvin, niin sitten se tulee. Jos kehityksessä tulee jotain, sitten julkistamista täytyy siirtää. Lähtökohtaisesti kuitenkin ajatusmallina on ensi vuoden alku, Latvala sanoi.

Toyota ei myöskään luovuta ensimmäisiä valmistuneita Rally2-autojaan mille tahansa asiakastallille.

– Meidän pitää ensin katsoa pari tiimiä, joille voimme alkuvuodesta autot toimittaa. Pitää myös katsoa, että heillä on sellaiset kuljettajat, jotka pystyvät kärkisijoista kamppailemaan, Latvala painotti.

Lue myös: Jari-Matti Latvala kertoi lisää uudesta ralliprojektista – tyrmäsi suoralta kädeltä yhden idean

Rautio Motorsportia edustava Roope Korhonen on ajanut tänä vuonna menestyksellä rallin MM-sarjan WRC3-luokassa, jonka mestaruuden hän käytännössä varmisti viime viikonlopun Viron MM-rallissa. Teoriassa joku toinen kuljettaja voi vielä nousta tasapisteisiin Korhosen kanssa voittamalla neljä osakilpailua, mutta se vaikuttaa erittäin epätodennäköiseltä.

Ensi viikon Suomen MM-rallissa Korhonen kilpailee ensimmäistä kertaa WRC2-luokassa Volkswagen Polo R5 -autolla.

– On hieno fiilis lähteä kotiralliin kunnon kalustolla. Tavoitteeksi asetetaan ehdottomasti tunnelmasta nauttiminen ja maaliin pääsy. Ajan vasta toisen sorarallin Pololla, ja kun tiedetään WRC2-luokan taso, niin en hätkähdä, vaikka kärki karkaisi. Toivottavasti saadaan kuitenkin kaikki oppi talteen ja hyviä aikoja rallin edetessä, Korhonen suunnittelee.

Katso alapuolelta, mitä Suomen MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä