Sebastien Ogier toivoi rallin MM-sarjan päättäjiltä malttia – ”Nyt tarvitaan maalaisjärkeä!”

Kansainvälinen autoliitto FIA julkisti alkuvuodesta ison uudistuspaketin rallin MM-sarjalle.
Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Paketti piti muun muassa sisällään hybridiyksikköjen poistamisen Rally1-autoista jo ensi kaudella. Lisäksi ykkösluokan auton tehoa on määrä pienentää ja aerodynamiikkaa vähentää. Samaan aikaan Rally2-autoihin on puolestaan lunastettavissa WRC-paketti, jonka myötä luokkien väliset erot tasoittuvat.

Uudistuspaketti on herättänyt huiman määrän kritiikkiä ja muutaman puheenvuoron myös uudistusten puolesta. Melko varmaa kuitenkin on, ettei koko paketti tule menemään läpi kesäkuun maailman moottoriurheiluneuvoston kokouksessa. WRC-tallit ovat nimittäin tehneet FIA:lle ja MM-sarjan promoottorille kirjelmän omista näkemyksistään.

– Tiedot tulivat julki ehkä vähän liian nopeasti eikä ehkä niin pureskeltuna. Uskon, että asiaa tullaan vielä pohtimaan. Nykyiset tiimit ovat tehneet valtavia panostuksia näiden autojen (Rally1) eteen. Tiedostan toki, niin kuin kaikki muutkin, ettei kahdeksan autoa viivalla ole tarpeeksi, rallin MM-sarjan kahdeksankertainen mestari Sebastien Ogier sanoo.

– Jotenkin meidän täytyy saada autoja lisää. Emme voi kuitenkaan pyytää talleja ”alentamaan” omaa autoaan WRC2-luokan tasolle. Minusta se ei vain voi tapahtua.

Hiljattain Kroatian rallissa uransa 59. MM-rallivoiton ajanut Ogier korostaa, että vaikka sarjan hätä on suuri, ei ole järkeä lähteä hätiköimään.

– Muutoksia tarvitaan ja toivottavasti mahdollisimman pian. Ne on kuitenkin tehtävä järkevällä tavalla, eikä saa kiirehtiä liikaa. Ymmärtääkseni kukaan kolmesta nykytiimistä ei ollut kovin innokas FIA:n esityksen jälkeen, Ogier toteaa.

– Ymmärrän toki osan muutoksista ja on esimerkiksi päivänselvää, että autoista pitää saada halvempia. Autojen on kuitenkin oltava edelleen spektaakkelimaisia, koska juuri sen takia fanit ja yleisö tätä lajia rakastavat. Tilanne on nyt kuumentunut, mutta minusta tarvitsemme nyt eniten maalaisjärkeä.

Selvää on, että jos FIA:n uudistukset menisivät kokonaisuudessaan läpi, tulisi tiimeille valtava kiire saada päivitetyt autot kisavalmiiksi ensi tammikuuhun mennessä.

– Minulla ei ole kaikkia kortteja käsissäni. Olen melko varma, että kaikki osapuolet istuvat vielä alas ja miettivät homman uusiksi. Ratkaisu olisi ehkä etsittävä mieluiten keskipitkällä aikavälillä kuin hyvin nopeasti.

Lue myös nämä